VFX stúdiók, ahol bizonyára szívesen dolgoznál

1

Peter Jacksonban, George Lucasban és James Cameronban a sikeres rendezői szereplésükön kívül van még egy hatalmas közös pont, mely a vizuális effektusok világába vezet, hisz mindhárom rendező nevéhez fűződik egy-egy még ma is filmek tucatjaiért felelős utómunka-stúdió alapköveinek lefektetése.

Napjainkra az összes kikapcsolódást kínáló platform igényt tart a VFX csapatok folyamatos munkájára, hisz a televíziózás, a mozifilmek, és a videojátékok egyaránt számtalan digitális kiegészítést igényelnek. Hogy valaki a legnagyobb stúdiókhoz sikeresen felvételt nyerjen a tehetségén kívül mindenképp szüksége van még állóképességére és elhivatottságra is, hisz a szuperprodukciók készítése bizony legtöbb esetben emberpróbáló munkatempót igényel.

Cikksorozatunkban bemutatjuk a nagy stúdiók eredettörténetét, és az évek során elért sikereiket. Első alkalommal négy meglehetősen komoly múlttal rendelkező stúdiót ismerhetünk meg, melyek egytől-egyik komoly hatást gyakoroltak a szakmára és rengeteg elismerésben részesültek. A most bemutatásra kerülő cégek mindegyik tagja több mint 20 éve az iparban tevékenykedik, ám akad köztük olyan is amelyik jövőre már fennállásának a 40. évfordulóját ünnepli majd.

Listánk természetesen nem állít fel sorrendet a nagy öregek között, hisz minden résztvevő meglehetősen komoly érdemekkel rendelkezik a vizuális effektusok terén, így balgaság lenne bárminemű rangsor kialakítása.

Industrial Light & Magic

George Lucas 1975-ben az első Star Wars forgatásakor elérkezettnek látta az időt arra, hogy a digitális effektusokkal kombinálja jövőbeni műveit, ezért saját csapatot alapított Industrial Light & Magic (röviden ILM) néven. A csaknem 40 éves múltra visszatekintő stúdió pedig mind a mai napig kifogástalan munkákkal örvendezteti meg a hollywood-i szuperprodukciókat. A VFX fogalma szinte eggyé vált az ILM nevével (nem csoda, hisz közel egyszerre születtek), hisz számtalan a szakmához kapcsolódó újítás bevezetésénél bábáskodtak a cég munkatársai.

Az ILM-ből nőtte ki magát a később Steve Jobs által felvásárolt, majd az első egész estés animációs filmet megalkotó Pixar. Szoftveres téren is sikerült maradandót alkotni, hisz a stúdió két munkatársa John és Tomas Knoll hozták létre a Photoshop nevű képmanipuláló szoftvert A mélység titka című film alkotásakor, majd szoftverüket – még a mozipremier előtt – sikeresen eladták az Adobe-nak.

Ezen kívül a cégnél kezdte karrierjét a 80-as évek elején a ma már rendezőként tevékenykedő David Fincher, illetve a hazánkban is nagy sikernek örvendő Állítólag című műsorért felelős gárda három tagja is. Felfedezése előtt programozóként dolgozott az ILM-nél Masi Oka akit később az NBC Hősök című sorozatában Hiro Nakamuraként ismerhetett meg a nagyközönség.

A cég jelenleg – anyavállalatához a LucasArts-hoz hasonlóan – a Disney kezében van, és a szakma legtöbb művészét foglalkoztatja, akik remélhetőleg még sok szemet gyönyörködtető munkával örvendeztetik meg közönségüket.

Az ILM legismertebb munkái
  • Star Wars
  • Indiana Jones
  • Harry potter
  • Jurrasic Park
  • Bosszuállók
  • Vissza a jövőbe
  • Star Trek
  • Szellemírtók
  • Sárkányszív
  • Nagy Gatsby
  • Karib tenger kalózai
  • Vasember
  • Avatar
  • Rango
  • A negyedik
  • Éhezők viadala
  • Felhőatlasz
  • Tűzgyűrű
  • Elysium
  • Terminator
0
Legjobb Vizuális effect Oscar
0
Alkalmazott művész
0
Nagyjátékfilm
Weta Digital

Az új-zélandi stúdiót még 1993-ban alapította Peter Jacksson, a Mennyei teremtmények című film utómunkálatainak és digitális snittjeinek megalkotásához. Természetesen az összeverbuvált csapat továbbra is kitartott és az évek során munkájuk meghozta a gyümölcsét, a Weta Digital pedig a szakma egyik legelismertebb stúdiójává nőtte ki magát.

A több alkalommal is Oscar díjjal jutalmazott filmstúdió – az alapítójukhoz kapcsolódó – A Gyűrűk Ura trilógia monumentális vizuális snittjeivel örökre beírta magát a történelembe. Nekik köszönhetjük a világ első teljesen digitálisan megalkotott szereplőjét Gollamot is, hisz a kreálása során egy számítógépes karaktert kizárólagosan mocap adatok segítségével keltettek életre.

Természetesen nem csupán filmes sikerekkel rendelkezik a szakmai team, rengeteg digitális effektusokhoz köthető szoftver is erősíti a repertoárjukat. A cég MASSIVE nevű szoftvere nagy mennyiségű digitális karakter egyidejű animálását és egymással folytatott interakciójának gyors megalkotását tette lehetővé. A szoftvert elsőként A Gyűrűk Ura gigantikus csatajeleneteinél alkalmazták, később az Avatar készítésekor a Pandora megfelelő benépesítéséhez fejlesztették tovább.

A King Kong forgatásakor Cameron kérésére fejlesztett le a cég egy CityBot nevű alkalmazást is, melynek segítségével könnyedén újraalkothatták a 30-as éveket idéző Manhattant.

A Weta Digital legismertebb munkái:
  • Mennyei teremtmények
  • Kapcsolat
  • A Gyűrűk Ura
  • A Hobbit
  • Bosszúállók
  • Van Helsing
  • Én, a robot
  • King Kong
  • X-men 3
  • Éhezők viadala 2
  • Eragon
  • Bűbáj
  • Hipervándor
  • District 9
  • Prometheus
  • Avatar
  • Vasember 3
  • Godzilla
  • Az acélember
  • Tintin kalandjai
0
Oscar díj
0
Nagyjátékfilm
0
WES Award
Share.