Hibátlan showreel a biztos állásért

0

A vizuális művészek önéletrajzként is remekül használható showreelekben csillogtatják meg tudásukat, mely alapján egy-egy álláskereső szabadúszó könnyedén munkát kaphat. Ha saját demóvideónk már kész, ám félünk publikálni, mert még nem érezzük teljesnek, rohanjunk végig az alábbi tippeken, melyek alapján tökélyre fejleszthetjük anyagunkat.

A hollywoodi stúdiók, a legnagyobb VFX alkotók évről-évre jönnek a legújabb videós alkotásaikkal, melyekben az előző esztendő teljesítményének legjobb munkáit gyűjtik egybe, hogy a világ ámuljon a lehengerlő vizualitás láttán. Természetesen az álláskereső alkotóknak sem hátrány ha rendelkeznek a képességeiket, valamint az egyes területeken szerzett tapasztalataikat bemutató kisfilmmel, melyek birtokában az állást hirdető cégek könnyebben megtalálják a profiljukhoz legközelebb álló művészt.

A tökéletes reel receptjét osztotta meg velünk a LAIKA stúdiónál VFX Supervisor pozícióban tevékenykedő Ben Fischler, aki hat szimpla pontban foglalta össze azokat a dolgokat, melyekre különösen figyelnünk kell ahhoz, hogy egy jól eladható demóvideót prezentáljunk jövőbeni főnökeinknek.

Az erősségeinkre koncentráljunk

Rengeteg művésznek adódik gondja akkor, amikor az erősségeiket kívánják bemutatni, hisz gyakran túlzásba esnek a mennyiséggel (csak hogy bizonygassák, mi mindenhez “értenek”), és minőségileg megkérdőjelezhető alkotásokat is beletesznek a videóba, mely nagyban ronthatja a komplett felvétel összképét.

Természetesen az is fontos, hogy hová jelentkezünk éppen, hisz egy kisebb cégnél lehet, hogy egy komolyabb pozícióval is jutalmazzák a sokrétű tudást, azonban egy nagyobb stúdió esetében könnyedén hátrányt is jelenthet az adott munkaköri leírástól eltérő skilleket is tartalmaz a végül beküldött anyag.

Szóval figyeljünk arra, hogy a kevesebb néha több és ha tudásunk valóban rendkívül szerteágazó inkább készítsünk több különálló reelt, melyekben egy-egy munkakörre fókuszálunk, így mindig lesz a talonban beküldhető alkotás.

Csak a legjobb alkotásaidat használd

Igen lehet, hogy ez nyilvánvalónak tűnik, de mégsem győzzük elégszer kihangsúlyozni, hogy ha valóban ütős videót akarunk letenni az asztalra, akkor nem szabad fillerekkel telenyomnunk, csak hogy az általunk optimálisnak tartott 4-5 perces játékidőt megtöltsük.

Az ideális showreel, melyből már tökéletesen le lehet szűrni az alkotó tehetségét maximálisan 3 perc hosszú. Ennél terjedelmesebb videókat nem valószínű hogy végignéznek a felvételt intéző szakemberek, így próbáljuk meg kerülni a sallangot, és valóban csak azt megmutatni amely szerintünk a legjobban sikerült.

Ne a zenével próbáld eladni alkotásod

Természetesen semmi bajunk az elektronikus zenével, sem a klasszikussal, de egy rosszul elhelyezett, vagy nem a reel hangulatához igazodó audio kiválasztása csak ronthat helyzetünkön, éppen ezért legjobb, ha a néző ténylegesen a vizualitásra koncentrálhat, és a hallott zene nem tereli el a figyelmét.

A legtöbb munkahelyen vannak ugyanis annyira profik a felvételit intézők, hogy már a videó elindítása előtt letekerik a hangerőt, hogy a zene ne befolyásolhassa a döntést (kivéve, ha mondjuk LipSync témájú a reel, ott ugyanis rendkívül fontos a hang és a kép tökéletes összhangja), így ha álláskeresésre szánjuk a videónkat nem érdemes a megfelelő hangsáv kiválasztásával bíbelődni, a látott képeknek kell ugyanis megfogni a munkát osztó szakembereket.

Kizárólag saját műveket használj

Sajnálatos módon még mindig akadnak akik szívesen ékeskednek más tollával, azaz plagizálva a sajátjukként kívánnak feltüntetni videójukban olyan műveket, amelyekhez valójában semmi közük. Nem éri meg ilyen módon a tűzzel játszani, hisz ez az iparág kisebb mint gondolnád, és a munkáltatók között gyorsan elterjed a híre, ha valaki nem a saját képességeit tükröző alkotással kívánja learatni a babérokat, és ilyen módon az illető könnyen páriává válhat.

Ha egy nagyobb csapatban dolgoztál mindenképp győződj meg róla, hogy az általad alkotott részletek publikálásához kaptál-e jogosultságot a korábbi munkáltatótól, és a bevágott felvételeken legyen feltüntetve, hogy mely folyamatban vettél részt.

Szóval a lényeg, a TE videódban csakis a TE alkotásaid szerepeljenek!

Térj ki az alkotás részleteire

A vizuális effektusok készítése egy valódi csapatjáték, és ha sok másik alkotóval dolgozol együtt egy jelenet megvalósításán érdemes lehet egy breakdown videót készíteni, mely lépésről-lépésre bemutatja az általad végzett módosításokat, egészen az alapoktól kezdve.

Természetesen ha te csináltál mindent akkor sem feltétlenül kell minden egyes munkafolyamatot részletesen kielemezve bemutatni, itt is bőven elég, ha a legjobbnak vélt (vagy a munkáltató által megkövetelt) részt kiemelve vezeted végig a folyamatot.

Amire mindenképp ügyelj, hogy ha rajtad kívül más is dolgozott a bemutatott jeleneten, akkor videód végén köszönetnyilvánításként említsd meg a kollaboráló személyt.

Légy profi

A megfelelő szakmai hozzáállás elengedhetetlen a VFX iparban (és igazából bármilyen munka esetében is). Éppen ezért fontos lehet, hogy már a jelentkezéskor tiszteletet mutassunk a jövőbeni feletteseink irányába. Ha beküldesz egy reelt mindenképp mellékelj hozza kísérőlevelet, breakdownt, valamint a reel vázlatát (hogy ha csak bizonyos jeleneteket kívánnak megtekinteni egyszerűbb dolguk legyen) és természetesen az önéletrajz se maradjon ki a csomagból.

Arra is figyelj oda, hogy a leírásod tartalmazza a szoftverismereteidet is, azonban semmi esetre se túrbózd fel a ezt a listát, és ne kerüljenek bele olyan eszközök, melyeket például csak kipróbálás szintjén használtál. Miután letisztáztad az anyagod még az elküldés előtt győződj meg róla, hogy videóid tökéletesen futnak többféle környezetben is, hisz a százszámra érkező jelentkezések közül gyorsan kukába kerülnek a nem megfelelően beküldött filmek. A biztonság kedvéért online is éljen a videód (tehát töltsd fel a Vimeo-ra vagy YouTube-ra), és a linkjét mellékeld, ha valami baj lenne az általad beküldött fájllal még mindig legyen esély az elérésére.

Reméljük tippjeink hasznosnak bizonyulnak majd és segítségükkel sikerül összehozni egy minden szempontból tökéletes, saját showreelt, mellyel az álláskereső piacon is könnyedén boldogulhatsz.

Share.

Leave A Reply