A SIGGRAPH 2014 újdonságai

0

A nyári viszonylag hírmentes időszak után az augusztus beköszöntésével végre kissé mozgalmassá vált az élet a VFX ipar háza táján, hisz Vancouverben megrendezésre került a SIGGRAPH, melyet a szakma egyik legjelentősebb eseményeként tartanak számon.

Az idei kínálatban sem kellett csalódni, hisz a az összes nagy cég képviseltette magát a rendezvényen és a legújabb technológiáik demói sem maradtak el, sőt legtöbben már a jövő évi dátummal ellátott szoftvereiket prezentálták.

De hogy ne csak kerülgessük kását vágjunk is rögtön az események közepébe és tekintsük át, milyen rendkívül jelentős hírekkel szolgált a 2014-es SIGGRAPH.

Természetesen a show során megcsodálhattuk a legújabb Mayát vagy 3ds Max-ot, ám jelen beszámolónkban inkább a szokatlan és váratlan meglepetésekkel szolgáló eszközöket vettük górcső alá.

Megváltozik a múlt

Az egyik legkomolyabb sajtó-vízhangot kétségtelenül a Carnegie Mellon Egyetem kutatóinak képmanipuláló szoftvere kapta mely egy valóban varázslatos dologra képes. A program ugyanis a sík modelleket néhány egyszerű kattintással 3D-re kovnvertálja, melynek köszönhetően egy teljesen új eszközt kapnak a digitális művészek. Az eszköz a kijelölt tartomány alapján megpróbálja rekonstruálni és térbelivé kiegészíteni az eredeti objektumot (kikeresi egy hatalmas online adatbázisból a leginkább egyezőt), majd a textúrákat is legenerálja az így kapott alakzathoz.

A Microsoft is újít

Három meglehetősen komoly eszközzel készült a fesztiválra a Microsoft, melyek közül az első az akciókamerákhoz kapcsolódik. Biztosan mindannyian találkoztunk ezen belsőnézetes élményt kínáló, ám sokszor rendkívül unalmas alkotásokkal (esetleg már készítettünk is hasonlókat). A jelenetek melyeket biciklizés vagy egyéb sporttevékenység közben készítünk sokszor rendkívül hosszúra nyúlnak éppen ezért néha célszerűbbnek látjuk, ha felgyorsítjuk a felvételeket. Itt jön a képbe a Microsoft jelenleg még fejlesztés alatt álló technológiája a Hyperlapse, melynek segítségével az extrémsportok közben készült timelapse videókban megszűntethetjük a zavaró remegéseket, hisz a szoftver algoritmusa képes “kipótolni” a felvétel alapján a remegést okozó képkockákat, így egy folyamatos már-már mozminőségű képet kaphatunk

A másik SIGGRAPH-on demózott technológia a Microsoft Kinect-jéhez hasonló mozgásdetektáló szenzor, melynek segítségével okostelefonjaink és számítógépeink vezérlését valósíthatjuk meg pusztán a gesztusaink segítsgével. Ezen kívül a technológiát az animátorok is örömmel üdvözölhetik, hisz közreműködésével akár a valós idejű arcrenderelés is megvalósíthatóvá válik.

Ezen kívül a redmondiak az Intel-lel karöltve prezentálták még a forradalmian új, 12-es számot viselő DirectX-et, melynek képességeit egy Asteroids nevű példaprogram segítségével mutatták be, mely hatalmas mennyiségű objektumot (egészen pontosan 50000 aszteroidát) volt képes megjeleníteni méghozzás stabil 30 feletti FPS számmal (ezzel szemben a hasonló környezetben futtatott DirectX 11 hasonló terhelés hatására csúnyán belassult).

Papírrepülők és pörgettyűk

Természetesen a gyermeki lelkületű friss alkotások is nagyot szóltak az eseményen, hisz az Autodesk bemutatta Pteromys nevű eszközét melynek segítségével tökéletesíthetjük repülőgép-modelljeinket. A szoftver a szimulációk végrehajtása után optimalizálási javaslatokkal lát el minket, melynek köszönhetően garantáltan repülni fognak még a legbizarrabb elképzeléseink is.

A 3D nyomtatásnak szentelt standok is rengeteg kiállítóhelyet elfoglaltak az idei SIGGRAPH-on, azonban a Disney arra használta a térbeli printereket hogy tesztelje legújabb Spin-It algoritmusát, melynek segítségével szinte bármilyen alakzatot képesek lehetnek átkonvertálni pörgettyűkké.

Levitáló tündérpor

A rezgésekkel manipulált síkképek megalkotása már egy régóta alkalmazott technológia, ám ezt a módszert japán kutatók kicsit továbbfejlesztették (és természetesen a SIGGRAPH-ra is elhozták) , ugyanis szerkezetük a hanghullámok segítségével már térbeli alakzatok, sőt animációk létrehozására is képes, melynek köszönhetően egy teljesen új terület nyílhat meg a digitális alkotók számára.

Share.

Leave A Reply