Fontos, hogy nyitottak maradjunk a világra, az újdonságokra és soha ne hagyjuk abba a tanulást és fejlődést. - interjú Molnár Márkkal

Ahogy a nyár őszbe fordult, ismét jelentkezünk egy újabb érdekes interjúval. Ezúttal Molnár Márk mesélt magáról és a munkájáról - arról, hogy nem csupán látványtervezőként tevékenykedik, hanem cikkeket és tananyagokat is ír. Oktatókönyve, a Behind the Pixels nemrégiben került a könyvesboltok polcaira, erről is kérdeztük.

Mutatkozz be kérlek!

Molnár Márk vagyok, jelenleg az általam alapított Pixoloid Studiosnál dolgozom concept artist – látványtervezőként. Emellett szabadúszóként illusztrációval foglalkozom, valamint cikkeket és tananyagokat írok főleg produkciós tervezéshez és digitális festéshez kapcsolódó témákban.

Miért ezt a szakmát választottad?

Leginkább illusztrációs dolgokkal foglalkoztam már a MOME-n végzett tanulmányaim során is és mindig vonzott a filmes, animációs és videojáték produkciók világa. Először hobbiként kezdődött a digitális festés a tradicionális alkotás és grafika mellett, aztán szép lassan már ez irányú munkákat is kaptam.

Star Wars: Shadow of the Empire © & TM LucasFilm Ltd. All rights reserved. Licensed by Editora Aleph

Hol és mikor kezdtél vizuális dolgokkal foglalkozni?

Még általános iskolában, ahonnan végül felvételi nélkül bejutottam egy speciális művészeti osztályba a miskolci Avasi Gimnáziumba. Onnantól kezdve egyenes út vezetett a rajz, festés és design komolyabb megismerése felé.

Mik a tapasztalataid a szakmai oktatást illetően? Lehet-e ezt otthon, autodidakta módon tanulni vagy mindenképpen szükséges szakavatott oktatóra támaszkodni?

Szerintem ez típusfüggő. Aki képes önállóan és rendszerezetten tanulni, annak mindenképpen az online kurzusokat ajánlom. Emellett sok ember van, akinek szüksége van a személyes kapcsolatra és motivációra egy oktatótól, ahhoz, hogy sikeresen sajátítson el dolgokat.

Ha jól tudom, már elérhető a Behind the Pixels című könyved. Mesélnél róla?

Az elsődleges célom ezzel a könyvvel az volt, hogy átfogó rálátást nyújtsak a concept art gyakorlati felhasználására és folyamataira. A könyv bemutatja a teljes folyamatot a kezdeti vázlatolástól vagy az élő modell utáni rajzolás fontosságától a komplex produkciós feladatok megoldásáig.

Behind the Pixels © Molnar Mark All rights reserved

Mi késztetett arra, hogy egy oktató könyv elkészítésébe fogj?

Az lebegett a szemeim előtt, hogy nekem milyen tudásra lett volna szükségem, amikor elkezdtem ezzel a területtel foglalkozni. Sokat segített a crowdfunding kampány is, mert előtte nem voltam biztos benne, hogy lenne-e igény egy ilyen tartalmú könyvre.

Mit tanácsolnál azoknak, akik hasonló területen szeretne sikereket elérni, de még az út legelején járnak?

A kitartás az egyik legfontosabb, a legtöbben egyszerűen feladják a kezdeti nehézségek miatt. Fontos, hogy nyitottak maradjunk a világra, az újdonságokra és soha ne hagyjuk abba a tanulást és fejlődést. Emellett az is fontos, hogy egyensúlyt találjunk az alkotás, munka és a magánélet között. Gyakran látom azt fiatalabbaknál, hogy átesnek a ló túlsó oldalára és nem hagynak maguknak időt a szellemi feltöltődésre.

Milyen hardverekkel és szoftverekkel dolgozol?

A hardwer 27-es iMac / Cintiq 24HD a stúdióban és MacBook Pro 15 / Intuos Pro, ha utazom. Szoftver első sorban Photoshop a festéshez, de napi szinten használok Zbrush-t, Modot, SketchUpot a munkáim 3d-s részéhez, illetve KeyShotot a rendereléshez. Ezen felül sok projektspecifikus szoftverrel van dolgom, de alkalomszerűen.

Melyik munkád jelentette a legnagyobb kihívást és miért?

Minden munkám kihívást jelent, mivel a legtöbb esetben mindegyik teljesen más hozzáállást és stílust igényel. A legutóbbi nagyon érdekes munkánk az Alienist sorozat látványvilágának a megalkotása volt, ahol újra kellett teremtenünk a 1890-es évek New York-ját.

Blood Eagle © Ninja Theory Ltd. All rights reserved

A legnagyobb filmes és videojátékos cégek megbízásából dolgozol. Melyiket tartod nehezebb munkának? Egy filmen vagy egy játékon dolgozni?

A játékok és a játékipar fejlődése miatt az én munkám már szinte ugyanaz mindkét esetben. Az egyetlen különbség, hogy egy film esetében mindig figyelembe kell venni a kivitelezhetőséget, hiszen azokat a díszleteket a legtöbb esetben tényelegesen megépítik, illetve a jelmezeknek is hordhatónak és funkcionálisnak kell lenniük. Ugyanakkor egy játék esetében nem elég pusztán a „kamerának” tervezni, hiszen a játékos interakcióba léphet az őt körülvevő virtuális világ minden részével.

Mi az, amire a legbüszkébb vagy?

Sok filmes projekt van, amit nagyon szerettem az utóbbi években, de talán a most ősszel megjelenő eredeti Dune könyv illusztrációi, amiket nem rég fejeztem be. Ez elég előkelő helyen volt a bakancs-listámon és úgy érzem, hogy nagyon színvonalas könyvet sikerült összeraknunk a szerkesztővel, ami méltó lesz az író Frank Herbert hagyatékához.

Dune Spice Refinery © Molnar Mark All rights reserved
 

A Pixoloid Studios portfólióját nézegetve látszik, hogy a projektek a fantasytől a sci-fiig elég széles skálán mozognak. Ezek közül melyik stílus áll hozzád közelebb?

Mindenfajta stílust kedvelek, ahol szükség van a kreativitásra és képzelőerőre. Szeretem, hogy változatosak a projektjeink, mert így mindig frissek tudunk maradni az ötletek terén, és mindig új kihívásokkal kerülünk szembe.

Mi alapján döntöd el, hogy egy adott projektet elvállalsz-e vagy sem?

Manapság az első szűrő az idő, mivel általában hónapokra előre be vagyok - vagyunk táblázva szerencsére. A második faktor az, hogy mennyire látok fantáziát az adott projektben. Természetesen a financiális oldal is szerepet játszik, de ez motivál a legkevésbé.

Lehet tudni, hogy most éppen milyen projekt(ek)en veszel részt?

Nemrég fejeztük be a Alienist sorozaton a munkát, a National Geographic Mars sorozatának második évadjához történő előkészítést, illetve két külföldön forgó játékfilm terveit. Jelenleg egy különleges projekten dolgozunk, arról azonban sajnos nem beszélhetek egyelőre.

Mit csinálsz, amikor nem dolgozol?

Próbálok minél több időt tölteni a feleségemmel és nemsokára a születő kisfiammal. Ezen felül szeretek moziba és koncertekre járni, filmet nézni otthon, olvasni. Amennyire időm engedi, próbálok aktív életet élni, nyáron búvárkodom, sokat kirándulok a párommal és rendszeresen sportolok, squash-olok, futok, edzek. Hobbira sajnos ezek mellett nem marad időm, illetve mindig is úgy gondoltam, hogy a munkám egyben a hobbim is – így tulajdonképpen soha nem kell dolgoznom. 🙂

Molnár Márk munkáit saját hivatalos oldalán tekinthetitek meg.
MEGOSZTÁS:
Meshmag