Amíg élünk, tanuljunk! - beszélgetés Kovács Balázzsal

Kovács Balázs izgalmas időszakot tudhat maga mögött: kemény munkával néhány hónap alatt építészeti látványtervezővé képezte magát, majd a pandémia kellős közepén  sikeresen el is helyezkedett új szakmájában. Olvasd el vele készült interjúnkat, ha kíváncsi vagy Balázs nem mindennapi történetére, és szeretnéd megtudni, hogyan lehet a 3D szakmák területén állást találni egy világjárvány idején.

Februárban fejezted be a Mesharray 3ds Max Generalist tanfolyamát. Hogyan helyezkedtél el a képzés után? Most hol dolgozol, mivel foglalkozol?

Jelenleg építészeti látványtervezőként dolgozom az ország egyik legnagyobb építőipari cégénél. Még friss a dolog, de hamarosan lejár a próbaidőm. 

A látványtervezés előtt mivel foglalkoztál?

Korábban lovakkal dolgoztam. Voltam lovasoktató, lovas színházban is szerepeltem, tehát nem sok közöm volt a 3D-hez. Két éve éltem Svájcban, amikor úgy döntöttem, hogy váltani kellene. Régóta festettem, és elkezdtem olyan lehetőségek után kutatni, amiben tudom tovább vinni ezt a művészeti vonalat, ugyanakkor a modern technológiához is köze van. 

Így találtam rá a 3D-re, bár ekkor még nem tudtam pontosan, milyen irányba is szeretnék tovább haladni. Persze láttam a modellezést, a látványtervezést, hogy filmeket és videojátékokat lehet csinálni. Igazából azért választottam a Generalist képzést, hogy adjon egy alapot ezekhez.

Volt valami előképzettséged 3D terén, mielőtt belevágtál a tanfolyamba?

Semmi előképzettségem nem volt, a festés meg a rajzolás miatt azért volt arányérzékem, szépérzékem. Még a képzés előtt megnéztem pár YouTube tutorialt, de hamar szembesültem vele, hogy ezeket el kell engedni. Amint elkezdtük megtanulni az alapokat a tanfolyamon, már más szemmel néztem ezeket a videókat. Rengeteg használhatatlan van közöttük, amiket teljesen kezdőként, nulla tudással nehéz felismerni.

Miért pont a Mesharray-t választottad?

Elég egyszerű az oka, az interneten találtam rá. Nem sokat tudtam a képzési lehetőségekről, ezért próbáltam informálódni, visszajelzéseket keresni, és végül a vélemények és referenciák miatt a Mesharray mellett döntöttem. 

A mostani munkádban is tudod hasznosítani a tanfolyamon tanultakat?

Teljes mértékben! Annyit még azért érdemes tudni, hogy a 3ds Max Generalist képzés után én még egy kifejezetten látványtervezés képzésen is részt vettem, az segített a specializálódásban. A Mesharray tanfolyam nagyon jó alapot adott ehhez.

Hogyan sikerült munkát találnod úgy, hogy ezen a területen korábban nem volt tapasztalatod?

Egyrészt nagyon szerencsés voltam, másrészt a képzések és egy nagyon jó portfólió kombinációja kellett. Ha jól emlékszem legalább harminc helyre küldtem el a jelentkezésem. Pont akkor ütött be a koronavírus, amikor végeztem a tanfolyammal, éppen akkor, amikor eltűntek az álláshirdetések.

Úgy döntöttem, hogy megkeresek minden olyan céget, ami ezzel foglalkozik. Ha kellett volna, be is kopogok mindenkihez, de a jelenlegi helyzetben erre nem lett volna lehetőség. Gyakorlatilag minden céghez jelentkeztem, amelyik építészeti látványtervezéssel foglalkozik akár részben is, így sikerült a mostani állásomat megszerezni.

Hogy látod, milyenek az elhelyezkedési lehetőségek a 3ds Max Generalist képzés után?

Erre nincs egyértelmű válaszom. Ebből a képzésből akármi lehetsz, bármire specializálódhatsz, én nem látok rá minden részterületre. Ami a 3D látványtervezést illeti, az biztos, hogy nem könnyű elsőre munkát találni, de célszerű úgy hozzáállni a dologhoz, hogy az ember tudja, hogy mennyit is ér kezdőként és hol a helye a rendszerben.

Csak ha a saját példámat nézem: a mostani munkahelyemen az állásinterjú során kérdeztek a fizetési igényemről. Erre elmondtam, hogy tudom, hogy pályakezdő vagyok, és rengeteg energia meg idő még, amíg a munkám igazán értékes lesz, így mondjanak ők egy összeget. Mint utólag kiderült, nagyon szimpatikus volt nekik ez a hozzáállás. 

Kezdőként talán ez a legjobb, amit tehetsz: odateszed magad, nem egyből a milliós fizetésre hajtasz, hanem tanulni és fejlődni akarsz. Persze így se könnyű, én is rengeteg helyre küldtem el az önéletrajzom, mire jött bármiféle visszajelzés.

Szerinted mi kell ahhoz, hogy valakiből sikeres látványtervező legyen?

A látványtervezésben is vannak szintek. A legmagasabb helyen, a fine art szinten - amire én is törekszem, - nagyon fontos a biztos művészeti alaptudás, például a színharmóniák ismerete, hogyan működik egy kompozíció, ezekkel tisztában kell lenni. Azt mondanám, hogy itt a szoftverek ismerete csak egy kis részét teszi ki a sikernek.

Ezek a készségek mennyire tanulhatóak?

Bármit el lehet sajátítani kellő gyakorlással, ugyanakkor én azt vallom, hogy azért tehetség is kell. Olyasmibe ölni energiát és munkát, amiben egyáltalán nem vagy tehetséges vagy semmi érzéked nincs hozzá, szerintem időpazarlás, mert ezt az is megteszi, akinek alapból van. Ilyenkor talán középszinten fogsz elmanőverezni. Vagy a másik utat választod, és megtalálhatod azt, amihez van érzéked, és azon a területen sokkal kevesebb ráfordítással érhetsz el sikereket.

Másrészt tényleg fontos a szorgalom. Amikor a Mesharray-ben elkezdtem a képzést, akkor én csak erre fókuszáltam. Szerencsés helyzetben voltam, mert Svájcban összespóroltam annyi pénzt, hogy a tanfolyam fél éve alatt nem kellett dolgoznom, csak ezzel foglalkoztam. Reggel felkeltem, és rögtön nekiálltam a tanulásnak és gyakorlásnak, szóval elég sok energiát beletettem.

Alkalmazottként hogy érintett a jelenlegi vírushelyzet?

Az egyetlen negatív hatást abban érzékeltem, hogy amikor állást kerestem, eltűntek az álláshirdetések. Ez elég rosszul érintett. A jelenlegi munkahelyemet a vírus nem igazán érinti, mi nem home office-ban dolgozunk, az élet nagyjából úgy megy tovább, mintha mi sem történt volna. Jönnek az újabb projektek, folyamatosan bővül a cég a jelenlegi körülmények között is. Úgy látom, hogy inkább az előnyükre fordították ezt a helyzetet. 

Összességében milyen hatással volt a vírus az iparra, a szakterületedre?

Jó kérdés, én azt látom, hogy dübörgünk előre, nyakig állunk a munkában. Ha ebből indulok ki, akkor azt mondhatom, hogy az építőipart annyira nem érintette a jelenlegi helyzet, de ez is biztos cégfüggő.

Hogy látod, milyen típusú szaktudásra lesz igény a jövőben az építészeti látványtervezésnél?

A művészeti részről, a látásmódról már beszéltem, illetve persze a szoftverek ismerete is fontos. Alaposan kell ismerni azt, ami a szakmában leginkább használt, például a 3ds Max mellett fontos a V-Ray és a Corona, ezek renderelő szoftverek. Cégfüggő, hogy ki melyiket részesíti előnyben. Növényzet építéséhez ott van a Forest Pack vagy az ismétlődő építészeti elemek kialakitasara használt RailClone, ezeket célszerű ismerni.

Vagy ott van például a bútorok modellezéséhez használt Marvelous Design, az utómunkához pedig elengedhetetlen a Photoshop. Gyakran előfordul, hogy a kép fele ott épül fel, vagy a segítségével turbózzuk fel a textúrákat, növényzetet, ezért ezt nagyon fontos mélyen ismerni.

Ez az egész szakma folyamatosan fejlődik, az új technológiák és az igények is alakítják. Például pont most érkeztek a céghez VR szemüvegek, mert szeretnénk majd bejárható környezeteket tervezni. Ez az irány már most nagyon érdekel, teljesen más gondolkodásmódot igényel, mert ha valami körbejárható, az nem elég, hogy a terv egy oldalról jól nézzen ki, mindenre gondolni kell. A technológia megvan, kérdés, hogy az ügyfelek hogy fogják fogadni, mennyire lesz rá igény.

Tervezel szakmai továbbképzést?

Természetesen, én is azt vallom, hogy amíg élünk, tanuljunk. A Mesharray-nél a Concept Art képzést néztem ki magamnak, nekem ez nagyon hasznos lenne, sose lehet eléggé tökéletesre csiszolni, hogyan lehet úgy egy elemet beilleszteni a képbe, hogy úgy tűnjön, mintha tényleg ott lenne. 

Illetve néztem még más tanfolyamokat is, például valamilyen post production képzés jó lenne, ahol még jobban belemélyedhetek a Photoshopba. Ezek után majd meglátom, mi lesz a következő képzés. 

Mit tanácsolsz azoknak, akik most szeretnének ezt a szakmát megtanulni? Akár hozzád hasonlóan, kevés háttérismerettel vágnának bele egy képzésbe.

Azt tudom tanácsolni, hogy első körben hanyagolják a tutorial videók nézegetését. Amíg nincs meg egy alaptudásuk, hogy tudják szűrni, hogy mi jó, mi nem működik. Egyrészt időpazarlásnak tartom, másrészt nagyon tévútra tud vinni az elején. Kell egy biztos alap, nekem erre jó volt a Mesharray tanfolyam. Ne sajnálják a pénzt egy jó képzésre, mert hosszú távon megéri.

Ami a tanfolyamot illeti, komolyan kell venni, nem lehet félgőzzel csinálni. Nekem is voltak csoporttársaim, akik csinálták is meg nem is, érdekelte őket meg nem is a képzés. Kicsit furán is éreztem magam, mert felnőttek vagyunk, elég sok pénzt fizetünk azért, hogy részt vegyünk a tanfolyamon, és akkor még a tanárnak kell őket noszogatni, hogy tanuljanak? Így nincs sok értelme ennek az egésznek.

Amit még tanácsolnék az talán az, hogy főleg egy generalista képzésnél viszonylag hamar el kell dönteni, hogy milyen irányba szeretnél továbbmenni, kicsit érdemes a piacon is tájékozódni.

Mondok egy személyes példát. Nekem tetszett a játékfejlesztés irány, de utánanéztem kicsit jobban, és azt láttam, hogy az az irány, ami engem érdekel, azt igazán külföldi stúdióknál lehetne csinálni. Persze valakinek ez kifejezetten szimpatikus, nekem más szempontok voltak fontosak. 

Elkezdtem nézelődni, hogy itthon mik a lehetőségek, mi az ami érdekel, és ez alapján választottam a látványtervezést.

MEGOSZTÁS:
Meshmag