Ismerd meg a Blender 2.93 LTS 5 új kulcsfunkcióját!

Megjelent a Blender Foundation nyílt forráskódú 3D szoftverének legújabb frissítése, a Blender 2.93.

Hosszú távon támogatott (LTS) kiadásként a funkciók listája nem olyan hosszú, mint a többi verzióé, ugyanis a fejlesztők inkább az augusztusban megjelenő Blender 3.0-ra összpontosítanak.

Az új funkciók a procedurális modellezést, sculptolást, renderelést, 2D animációt, valamint a pipeline integrálást érintik. Ebben c ikkben most összeszedjük Blender 5 legfontosabb toolset-jét.

A Blender új Geometry Nodes rendszere tovább fejlődött a Blender 2.93-ban.

Új workspace és spreadsheet editor geometry node-khoz

Az eleinte csak objektumok szétszórására használt Geometry Nodes rendszer, mellyel a Blender 2.92-ben találkozhattunk először, újabb lépéseket tett teljesebb procedurális modellezési toolset felé.

A 20 új node mellett, beleértve a 2D és 3D primitívek generálására szolgáló node-kat, most már lehetőség van olyan mesh attribútumok hozzáférésére is, mint a vertex szín adatok, UV tulajdonságok, valamint material assignment.

A Geometry Nodes rendszer egy alapértelmezett workspace-t és egy spreadsheet editor-t is kapott a mesh-ek, point cloud-ok, valamint instance-k attribútumértékeinek megjelenítéséhez és a jobb hibajelentéshez.

Pablo Dobarro fejlesztő ismerteti a Blender 2.93 Expand operator masking képességeit. Ebben a tweet-ben egy 5 perces összefoglalót találsz az egyórás videóról.

A modellek maskolásának új módjai scultping során

Az új scultping funkciók a Blender 2.93 kiemelt részét képezik. A legfőbb változás az új Expand operátor, mely sculpt-ok felületének maskolására szolgáló tool.

A korábbi verzióval ellentétben az új operátor képes több mask shape létrehozására egy mozdulattal, valamint észleli a mesh határait, lehetővé téve az olyan mask-ok létrehozását, melyek szélessége párhuzamos a geometriával.

A geometria láthatóságának ellenőrzésére szolgáló Face Set-ek mellett az új operátor módosíthatja a meglévő set-eket, használható a vertex colour-ok kontrollálására, beleértve a felületi színátmenetek alkalmazását.

Az új funkciókat részletesen bemutatja a fenti videó, de Pablo Dobarro tweet-jében egy 5 perces hasznos összefoglalót találsz az egyórás videóról.

Az új Persistent Data opcióval a Cycles megőrzi a teljes renderelési adatokat az újrarenderelések és a framek között, ezáltal csökkentve a rendelési időt. A standard "Junk Shop" jelenet renderelési ideje 20s/frame-ről 7s/frame-re csökkent.

Gyorsabb, jobb minőségű renderek Cycles-ben és Eevee-ben

A Blender két legfőbb rendermotorja is frissült, az Eevee komplett rewrite-ot kapott a depth of field-hez és ambient occlusion-höz, valamint jobb shadowing-ot a volume-okon belül.

A gyártás szempontjából azonban a jelentősebb változások a Cycles-t érintik, mely új opcióval bővült a jelenet teljes render adatainak megőrzéséhez, ezzel meggyorsítva a re-rendereket a megnövekedett memóriahasználat árán.

Pipeline integrációt tekintve a Cycles a legújabb rendermotor, mely támogatja az OCIO 2-t, mely az Arnoldba és az OctaneRender-be is adoptálva lett.

A Grease Pencil toolset Fill tool-ját átalakították, ezáltal képes több azonos frame-n is feltölteni shapeket egyszerre, beleértve a frame-k azon részeit, amelyek viewport-on kívül helyezkednek el.

A Grease Pencil 2D-s animációs toolset főbb frissítései

A Blender 2D-s animációs toolset-je, a Grease Pencil jelentős frissítést kapott, többek között egy új LineArt modifier-t, mely Grease Pencil stroke-okat generál a 3D-s geometria kontúrjaiból vagy keresztmetszeteiből.

Használható mind állóképek, mind animációk készítéséhez, csak úgy, mint ezen az rendkívül részletes vázlaton.

Mostantól lehetőség van továbbá a vector shape-k SVG formátumban történő importálására és és Grease Pencil stroke-okká konvertálására, valamint a Grease Pencil stroke-ok exportálására SVG vagy PDF formátumban.

Az Interpolate Tool ezentúl változó számú ponttal interpolálhat a stroke-ok között, illetve a 'Fill Tool' innentől kezdve több frame-t is fel tud tölteni egyszerre, beleértve a viewport-on kívüli területeket is.

Asset-ek a Sprite Fright-ból. Az új Blender open movie az első, mely a szoftver library overrides rendszerét használja hivatkozások kezeléséhez, valamint ezzel tesztelik az új funkciókat gyártás során.

Előrelépések a library overrides rendszeren

A frissített library overrides rendszer célja, hogy robusztusabb alternatívát kínáljon régi proxy rendszerre azon stúdiók számára, melyek komplex produkciós jelenetekkel dolgoznak.

A változások magukban foglalják az override-ok automatikus újraszinkronizálását a linkelt fájlok frissítésekor, valamint az override-ok megjelenítését az Outlinerben.

A toolset a Blender 3.0-ban megjelenő asset browser és pose library-vel együtt egyike volt a 2021-es év három fejlesztői prioritásának.

Több is van a tarsolyban...

A Blender számos egyéb toolset-jét is frissítették, a hard surface modellezők egy új Taper Mode-t kapnak a spine-ok vezérlésére, valamint az UV smoot-olására is új opciók állnak rendelkezésre.

A beépített compositor új Anti-Aliasing node-t és jobb Cryptomatte munkafolyamatot kap, lehetővé téve egy kép vagy render layer kiválasztását közvetlenül a Cryptomatte node-ból.

A glTF importer/exporter, a BlenderKit és a Collection Manager bővítmények is frissültek.

Megjelenési dátum és rendszerkövetelmények

A Blender 2.93 elérhető Windows 8.1+, macOS 10.13+ és Linux rendszerekhez, valamint ingyenesen letölthető. A Blender Foundation megszüntette a Windows 7 támogatását a Microsoft januári bejelentése óta.

Olvasd el a Blender Foundation áttekintését a Blender 2.93 új funkcióiról

Olvasd el a Blender 2.93 kiadási jegyzékét

A Blender 2.93 letöltése

MEGOSZTÁS:
Meshmag