Stúdiókütyüből sosem elég! De mégis, mire van szükségem?

0

Kezdő „bedroom producer” vagy? Rabul ejtett a sok csillogó kütyü és a lehetőségek tárháza? Ha még csak most töröd a fejed, hogy mi is fog kelleni valójában (mert persze minden) érdemes megállni egy gondolatra a vásárlás előtt…

Napról napra jönnek ki az új technikai fejlesztések és eszközök. Lélegzetelállító promóciós videókkal, amik azt sugallják, hogyha ezt megveszed, minden probléma megoldódik és még a kávét is ágyba hozzák. Persze ez a valóságban nem így van… Sajnos én is beleestem hajdanán ebbe a hibába, mint több régi motoros a szakmában. Aztán törhettem a fejem, hogy mire cseréljem el, ami valóban hasznos számomra.

Mert mégis mire van szükségem, hogy elkezdjek zenét írni? Ahhoz hogy kipróbáld magad első körben, elég egy számítógép, egy hangkártya, egy midi billentyű és egy stúdió hangfal! Ezzel az összeállítással már képes vagy lefesteni a benned rejlő gondolatokat, érdemben visszahallgatni és beállítani, amit készítettél. Márkákra és minőségi kvótákra nem szeretnék kitérni, mert az egy másik téma lenne. De maga az „első eszköztár” talán itt kell, hogy záruljon.

És hogy miért ezek az eszközök az elengedhetetlenek?

Számítógép:

Számítógépeden fogod futtatni az általad preferált DAW szoftvert (Digital Auido Workstation). Ez a szoftver lesz, amiben összegezni fogod gondolataidat, elvégezni a munkafolyamatokat és legyártani a zenéket. Ő lesz a legfőbb munkatársad!

Hangkártya:

Mindenképp szükséged lesz egy kifejezetten zenekészítéshez gyártott hangkártyára. Erre nem csak a hang minősége miatt van szükség, hanem ezek az eszközök rendelkeznek olyan driverekkel és paraméterekkel, melyek zökkenőmentesen képesek együttműködni a gépeden futó DAW programmal.

Midi billentyű:

A midi billentyű nagy segítség a gondolataid, a benned rejlő zenei témák lefestésében. E nélkül csak a szoftveren belül tudnál kottákat írni. Egy midi billentyűt viszont össze tudsz kötni a számítógépeddel és képes vagy vezérelni vele a rajta futó DAW szoftvert és a benne lévő hangszereket. Ez a megoldás nagy segítség akkor is, ha zongorázni például nem tudsz, de jó a hallásod. Ezen kívül általában ezek a billentyűk még rendelkeznek különböző forgó vagy toló potméterekkel, melyekhez hozzá tudod rendelni a DAW programod egyes funkcióit.

Stúdió hangfal:

A releváns visszahallgatáshoz elengedhetetlen egy lineáris hangképet biztosító hangfalpár, vagy fejhallgató. Ezeket csak a kifejezetten stúdió felhasználásra gyártott lehallgató eszközök tudják biztosítani.

És hogy miért kell a lineáris hangzás?

Ezeken az eszközökön nem úgy hallod a zenét, ahogy szólnia kellene, hanem úgy ahogy valójában szól! Ezért nem megfelelő produceri célokra egy bármennyire is szuper hifi berendezés. Egy hifi eszközön már vannak olyan beállítások, amitől még dögösebben szól. És ha egy ilyen eszközön állítod be az általad készített zene arányait és hangszíneit, akkor csak azon az eszközön fog jól szólni. Ha viszont egy stúdió hangfalon végzed ezeket a munkafolyamatokat – lineáris hangkép mellet – akkor az egy hifi berendezésen is, és egy nagyszínpadi hangosításnál (PA) is hozza a várt eredményt.

Ha ezeknek az eszközöknek a birtokában vagy, már semmi nem állhat a zenei Önmegvalósításod útjába. Aztán persze a sok gyakorlás és az alkotás alatt kiforr a stílusod, zenei egyéniséged és elkezdhetsz gondolkodni rajta, hogy mit szeretnél kezdeni az általad készített zenékkel.

A fiókomnak gyártok? Alkalmazott zenéket készítek? Előadó szeretnék lenni? Vagy producer maradok csak, akinek a számait DJ-k játsszák? Azt, hogy a továbbiakban milyen kiegészítő eszközökre lehet még szükséged, ezek a kérdések nagyban befolyásolják.

Ezeknek az utaknak a boncolgatása további bejegyzéseim tárgyát fogják képezni. De addig is a legfontosabb dolog: a felsorolt eszközökön túl nem az a lényeg, hogy milyen kütyüvel rendelkezel… hanem hogy milyen a zene, amit készítettél!

Share.

About Author

Igaz Balázs

Zeneszerző és Sound Designer (www.soundbar.hu) Életem a zene, a világ hangjai és olyan hangok felfedezése, amik nem is léteznek. Gyerekkorom óta foglalkozok a zenével és a hangok világával. Azóta eltelt jópár év, de tudom, hogy sosem fogom megunni azt az érzést, amikor libabőrös lesz a kezem és olyan energiák árasztanak el, amit mástól még nem tapasztaltam! Zenei pályafutásomat kézi ütősként kezdtem, de mindig vonzott a zenei kultúrák és különböző művészeti ágak keveredése. Így jutottam el az ütős hangszerek megismerésén keresztül a digitális zene birodalmába. A hangdizájnnal és a stúdiómunkálatokkal 2004-ben kezdtem el foglalkozni. Az I Media International zenei producer szakának elvégzése után megalapítottam saját zenei laboromat a Soundbar Stúdiót. Mostani munkáim között több Színházi darab, játék és applikáció megalkotása is szerepel. Szeretek saját dolgokat kitalálni, létrehozni és együtt dolgozni más tehetséges alkotókkal a multimédia területéről. Olyan produktumot alkotni, ami engem is rabul ejt! Itt a Meshmag blogomban szeretném veletek megosztani szakmai tapasztalataimat, érzéseimet. Bemutatni Technikai fejlesztéseket és érdekességeket, és egy kis segítséget nyújtani azoknak az embereknek, akik ugyan csak a zene szerelmesei, és nem csak befogadóként, hanem alkotóként is szeretnék átélni a hangok varázsát.

Leave A Reply