Hivatalosan is megjelent a Blender 2.80

2

Megjelent a Blender 2.80. Az open-source 3D szoftver legújabb verzióját a Siggraph 2019 alkalmából adták ki.

A frissítés, ami több, mint négy évnyi tervezés és fejlesztés gyümölcse, az egyik legnagyobb újítás a Blender történelmében. Új interface, új core architektúra, új rendermotor, kompletten új 2D animációs rendszer, és rengeteg egyéb újdonság, ami a modellezéstől a szimulációkig minden területet érint.

Hatalmas frissítés, új interfész
A Blender 2.80-ról először 2015-ben esett szó: a Blender Foundation Ton Roosendaal-ja “workflow release”-ként beszélt róla. A frissítéssel a Blendert könnyebben kezelhetővé kívánták tenni a felhasználók számára.

A legszembetűnőbb újdonság a teljesen újratervezett interface. A frissítéssel a Blender jobban hasonlít a többi DCC applikációra – a szoftver átvette a sötét színsémát és a lapos gombokat, és átállt a bal egérgombos kijelölésre.

Az interface sokkal kontext-szenzitívebb lett: található benne egy szó szerint vett “context menu”, egy Quick Favorites menü, és egy új pie menürendszer, aminek köszönhetően kevesebb kattintással érhető el a legtöbb feature.

Az új design kevesebb helyet foglal a képernyőn, mint a régi, így több hely marad a szerkesztés alatt álló scene vagy asset megjelenítésére.

Új valós idejű renderer: Eevee
A frissítéssel a Blender viewportja is megújult: mostantól az Eevee valós idejű, fizikai alapú rendermotor jeleníti meg a 3D objektumokat.

A renderer ugyanazokat a shader node-okat használja, mint a régebbi Cycles renderer, és támogatja a HDRI fényeket, a global illumination-t, a volumetric-eket, az ambient occlusion-t, a subsurface scattering-et, a motion blurt és a depth of field-et.

Az Eevee a legtöbb jelenlegi GPU-val kompatibilis gyártótól függetlenül, és a megjelenítési minősége simán felveszi a harcot a legtöbb kommersz 3D szoftverével.

Egy új Workbench nevű rendermotor is került a 2.80-ba: ez a motor rendereli a wireframe és a flat-shaded nézeteket, és képes nagyon nagy scene-ek renderelésére is.

Új Collections rendszer és újratervezett dependency graph
Egyéb változás még a Blender régi 3D layerrendszerének lecserélése: az új rendszer Collection néven fut, és a segítségével rendezhetőek a scene-ek objektumai.

Ennek a változásnak köszönhetően egyszerűbb nagy produkciós assetekkel dolgozni – külső fájlokban található assetekre is lehet hivatkozni ahelyett, hogy minden objektumot egyetlen hatalmas fájlban kéne tárolni.

A régi render layer rendszer is bővült – a rendszer új neve View Layers, és a segítségével egy scene-nek több verzió is készíthető look developmentkor vagy a shot rendezésekor.

Vadiúj, integrált 2D animációs rendszer
A Blender 2.80 a szoftver Grease Pencil eszközét – ami eddig nagyrészt jegyzetelésre volt használható, nem sok másra – egy teljes funkcionalitású 2D animációs rendszerré alakította.

A Grease Pencil assetek már teljes értékű Blender objektumok, aminek köszönhetően layerekbe rendezhetőek, képesek materialokat és fényeket fogadni, és akár sculptolni vagy deformálni is lehet őket, mint ahogy a 3D mesheket.

Ezt a toolsetet a legjobban a fentebb beágyazott videó mutatja be: a Hero című Blender Cloud-funded animált rövidfilm készítéséhez használták először ezt a rendszert.

Cycles renderer frissítés, több standard támogatása
A Blender régi Cycles rendermotorja is több új funkciót kapott – többek között az új Principled Hair Shadert, ami a Disney által a Zootropolis című filmben használt szőrshader technológiája alapján készült.

A Cycles már támogatja a Psyop VFX ipari standard automata ID matte-generációs rendszerét, a Cryptomatte-ot; a random walk subsurface scatteringet; és egy új Bevel shader node-ot.

Ezek mellett a frissítéssel a Blender jobban támogatja a Pixar subdivision surface frameworkjét, az OpenSubdiv-et; és natív exportert kapott a gITF formátum is.

A régi Blender Internal rendermotort és a Blender Game Engine-t kivették az új verzióból – az előbbit az Eevee, az utóbbit pedig a Godot váltotta le.

A fentebb említettek mellett rengeteg egyéb változtatás is történt, ezek a lenti linkeken olvashatóak.

A Blender 2.80 újdonságai

A Blender 2.80 release note-jai

A Blender 2.80 letöltése

Share.

About Author

Avatar

2 hozzászólás

  1. Pingback: Itt a Radeon ProRender for Blender 2.0 - Meshmag

  2. Pingback: Blender reel a Siggraph 2019-ről - Meshmag

Leave A Reply