Tim Sweeney vezérigazgató bejelentette, hogy az Epic Games fizetőssé teszi az Unreal Engine használatát a játékiparon kívüli projektek számára.
Az Unreal Engine-t VFX-hez, animációhoz és vizualizációhoz használó stúdióknak 2024-től "seat-alapú vállalati lincencdíjat" kell fizetni.
A játékfejlesztőket ez nem érinti, a jelenlegi 5%-os jogdíj továbbra is érvényben marad.
Sweeney az Epic Games Unreal Fest 2023 konferenciáján jelentette be a változásokat, amelyről egy kis részletet a Fortnite: Creative map maker Immature megosztott az X-en.
A videóban Sweeney a múlt heti bejelentést tárgyalja, miszerint az Epic elbocsátja alkalmazottainak 16%-át, valamint ismerteti a cég jelenlegi bevételi forrásait, amelyek közé tartozik az Unreal Engine licencelése.
Az Unreal Engine-t mára rutinszerűen használják nem csak a játékiparban, hanem a VFX-es, animációs, reklám, broadcast grafika és vizualizációs területeken is, ezért szokatlan, hogy az Epic jelenleg nem számít fel díjat a stúdióknak.
A cég nem számít fel jogdíjat olyan termékek után, amelyek nem tartalmaznak engine code-ot, például az előre renderelt videókért.
Mindez jövőre megváltozik, Sweeney nyilatkozata szerint az Epic jövőre bevezeti a standard-nek számító seat-alapú vállalati licenceket a non-gaming projektek számára.
Bár leginkább az autóiparral példálózik, a döntés érinti a nem real-time használati eseteket, VFX-et, broadcast animációt és építészeti vizualizációt is.
A Maya-hoz vagy Photoshop-hoz hasonló licencek bevezetése a cél, előfizetés alapú árazási modellekkel.
Sweeney elmondta, hogy az Epic Games még nem döntött a pontos feltételekről, „az átláthatóság kedvéért” jelentette be előre a változást, de az árak „nem lesznek szokatlanul drágák és szokatlanul olcsóak sem”.
A változtatások „a játékfejlesztőket egyáltalán nem érintik”, az Unreal Engine bevételi küszöbét elérő játékokra vonatkozó 5%-os jogdíj továbbra is érvényben marad.
Sweeney megjegyezte, hogy 2014-es bevezetése óta többször is felülvizsgálták a konstrukciót cégen belül, de csak azért, hogy megvitassák a jogdíj mértékének esetleges csökkentését – bár azzal viccelődött, hogy a legutóbbi megbeszélés konklúziója az volt: „Inkább nem, nagyon kell a pénz”.
Olvasd el az Epic Games Unreal Engine licencfeltételeit játékfejlesztők és más felhasználók számára