10 kérdés, amit érdemes feltenni magadnak, mielőtt artist munkára jelentkezel

Ez a cikk eredetileg a CG Channel oldalon jelent meg. Ha érdekelnek a vizuális effektek, a játékfejlesztés és a számítógépes grafika, napi hírekért és inspirációért keresd fel a CG Channel oldalát.

Ha sikeres karriert szeretnél befutni a szórakoztatóiparban, az gondos tervezést igényel. Az alábbiakban Eliott Lilly concept artist 10 kulcsfontosságú kérdést tár elénk, melyeket érdemes feltenni magadnak, mielőtt jelentkeznél életed első artist munkájára.

Sosincs túl korán ahhoz, hogy elkezdj a karriereden gondolkodni, akkor sem, ha új vagy a CG iparban.

Tartsd észben, hogy karriered során csak korlátozott számú projekteken és néhány stúdióban dolgozhatsz. Ezenkívül a projektek közvetlenül befolyásolhatják önbecsülésedet és boldogságod szintjét. Drága az időd, és nem engedheted meg magadnak, hogy olyan projektekre pazarold, amelyek nem érdekelnek, vagy olyan stúdiókra, melyeknek nem kifizetődő dolgozni. A sikeres művészi karrierhez (a „sikert” itt a folyamatos munkaviszonyként definiálom, az általad választott területen) ambícióra, összpontosításra és néha merész döntések meghozatalára lesz szükség.

160112_EL_Header

Hogy segítselek ezen az úton, íme 10 kérdés, amelyet fel kell tenned magadnak, mielőtt jelentkeznél az első munkahelyedre. A kérdéseket concept artist munkakörre igazítottam, de ugyanazon alapelvek érvényesek más artist ágazatokra is: animációra és visual effects-re, valamint játékfejlesztésre is.

1. Mik az erősségeid rajzolás terén?

Minden artistnak megvan a kedvenc témája, de az, hogy sokat rajzolsz valamit, még nem jelenti azt, hogy professzionális szinten is képes vagy rá. Objektíven kell felmérned saját erősségeidet és gyengeségeidet. Fontos a közvetlen visszajelzés egy megbízható oktatótól vagy szakembertől, arról, hogy min kell még javítanod.

Bár az ipar virágzik, viszonylag még mindig kicsi. Sokkal több művész van, mint ahány munkahely áll rendelkezésre, és mint ilyen, éles a verseny ezekért a munkákért. Ha versenyezni szeretnél, akkor meg kell mutatnod, mi az, ami egyedivé teszi a munkádat, valamint ismerned kell azokat az értékeidet, melyeket bármilyen projekthez hozzáadhatsz.

160112_EL_Services
Nem feltétlenül igaz, hogy amit a legjobban szeretsz rajzolni, abban vagy a legjobb. Objektív visszajelzéseket kaphatsz tanároktól vagy tapasztalt artistoktól azokról a készségeseidről, melyek értékesek lehetnek a stúdiók számára.

2. Mik a hosszú távú céljaid?

Miután sikerült pontos képet kapni magadról, mint artist, állíts fel egy hosszú távú tervet (milyen stúdiókban, mely projekteken szeretnél dolgozni stb.) Hozz létre konkrét, kézzelfogható célokat.

Például: "Öt év múlva senior character concept artist szeretnék lenni a Blizzard-nál, olyan játékokon dolgozva, mint a Warcraft."

Legyen álmaid munkája az a cél, amelyre vágysz. Írd le ezt a célt egy papírra, majd tedd oda, ahol minden nap látod, egyfajta emlékeztetőül magadnak.

3. Mik a terveid a céljaid megvalósítására?

Ahhoz, hogy a céljaid valósággá váljanak, szükséged lesz egy stratégiára. Figyelned kell a karriered pályáját, szükség esetén pedig korrigálnod kell rajta. Előfordulhat, hogy változtatnod kell a gondolkodásmódodon, a taktikádon, vagy a munkakeresési szokásaidon. Megeshet, hogy vissza kell térned a kezdetekhez és újra kell építened a portfóliódat.

Szánj időt arra, hogy leírd a terveidet, (bontsd le gyakorlati lépésekre) egy papírra a céljaiddal, így mindig tudsz majd rájuk hivatkozni.

160112_EL_Specialist_Osprey
Specialista vagy generalista? A nagyobb stúdióknak gyakran szükségük van olyan artistokra, akik egy meghatározott területre szakosodnak, például a járműtervezésre, míg a kisebb stúdiók gyakran az általánosabb készségeket részesítik előnyben. Ennek tudatában alakítsd a portfóliódat.

4. Specialista vagy generalista?

Azon nagyobb cégek, akik nagyobb csapatokkal dolgoznak, olyan jelölteket keresnek, akik a concept art egy vagy két meghatározott területére specializálódtak (karakterek, járművek stb.) A kisebb, korlátozott létszámú cégek előnyben részesítik a generalistákat. Az ő tudásuk több szakmát átívelő, ám jóval általánosabb.

Talán kicsit általánosítás - ám ahhoz, hogy egy stúdió számára vonzó legyél, a te készségeidnek és az ő igényeiknek összhangban kell lenniük.

A portfóliódnak világosan tükröznie kell a készségeidet, hogy bármelyik munkáltató láthassa miképp tudná hasznosítani a tehetségedet egy adott projektben, valamint hogy el tudjanak helyezni a production pipeline-ban.

5. A portfóliód tükrözi a céljaidat?

A portfóliódnak összhangban kell lennie a céljaiddal. Elegendő képet kell tartalmaznia annak bemutatására, hogy alkalmas vagy a betöltése váró pozícióra, de ne tartalmazzon semmi olyat, amit nem szívesen csinálnál újra. Emeld ki az erősségeidet, s ne feledd: csak annyira vagy jó, amennyire a legrosszabb munkád.

160112__EL_Portfolio
Ne csak iskolai feladatokból álljon a portfóliód. Hagyj ki belőle mindent, ami nincs összhangban a céljaiddal. The Big Bad World of Concept Art For Video Games-ben további tanácsokat találsz erre vonatkozóan.

6. Fel tudod venni a versenyt?

Tiszteld az előtted járó, tapasztalt artistokat. Hasonlítsd össze az ő munkájukat a sajátodéval, s önkritikusan mérd fel a skilljeidet. Képes vagy azonos minőséget nyújtani?

Ha a válasz "igen", akkor átjutottál a szűrőn, innentől felejtsd el a versenyzést. Elképzelhető, hogy többen is jelentkeztek egy pozícióra, de ne felejtsd el: nincs olyan, hogy a legjobb artist. Mindenkinek megvannak a saját erősségei, gyengeségei, az egyetlen személy, akivel versenyezned kell, az önmagad. A cél a legtöbbet kihozni magadból.

Ha a válasz "nem", akkor még nem állsz készen. Gyakorolj tovább, s próbálkozz újra 3-6 hónap múlva. Ez idő alatt remélhetőleg összeállítasz egy újabb, szebb portfóliót.

7. Reálisak az elvárásaid?

Az artistok gyakran elkövetik azt a hibát, hogy túl magasra teszik a lécet. (különösen igaz ez a közepes minőségű portfólióval próbálkozókra) Rögtön az iparág csúcsára akarnak kerülni, az iskolapadot elhagyva, kevés vagy semmilyen tapasztalattal a legnagyobb/legjobb stúdiókhoz jelentkeznek, akik sok esetben még csak elutasító levelet sem küldenek.

Ez nem jelenti azt, hogy nem jöhet össze egy AAA stúdiós munka az iskolából kikerülve, de ez igen ritka. Mivel mindenki nekik akar dolgozni, a rengeteg tehetséges jelentkező közül ritkán választanak egy zöldfülűt. Tapasztalatszerzés gyanánt először érdemes egy kisebb stúdiónál próbálkozni.

160112_EL_JobRole_NYPDB
Gondosan válaszd meg a munkakörnyezeted. Kisebb stúdiókban dolgoznál önállóbban, nagyobb művészi szabadsággal, vagy inkább strukturált csapatban éreznéd jól magad, melyet egy nagyobb stúdió nyújthat?

8. Mik a prioritásaid stúdióválasztásnál?

Az első munkahelyre történő jelentkezéskor könnyen figyelmen kívül hagyhatod azt a tényt, hogy egy munkakapcsolat kétirányú. Igen, tetszenie kell a munkádnak nekik ahhoz, hogy alkalmazzanak, de mint alkalmazott, kötelességeik is vannak feléd. Fontos szempontok:

  • Mi a fontosabb: magasabb fizetésért dolgozni vagy „menő” projekteken?
  • Lehet, hogy egy nagy cég magasabb fizetést és több juttatást kínál, de egy kisebb vállalat nagyobb kreativitást enged. Melyiket választanád?
  • Szempont számodra, hogy first vagy-third-party developernek dolgozol? Vagy egy független stúdió szimpatikusabb?
  • Szeretnél junior teamben dolgozni? Fontos, hogy legyen egy mentorod?

9. A választott stúdió előnyös a karriered szempontjából?

Ne feledd, hogy a cég sikerei összefonódnak a karriereddel. Nem csak egy projektbe, de egy egész stúdióba fektetsz mikor elhelyezkedsz. Ha egy projekt jól teljesít, az előnyös számodra. Ha egy projekt azonban rosszul sikerül, vagy ha a stúdióban elbocsátások vannak, akkor elindulhat a karriered lejtmenete.

Állásinterjúk során szembesülhetsz azzal, hogy a skilljeidet, s értékeidet egyenes arányosságba állítják az utolsó stúdiód sikereivel vagy kudarcaival, még akkor is, ha egy projekt a te hatáskörödön kívül eső okokból vall kudarcot.

A munkáltató kiválasztásakor légy nagyon szelektív.

10. A lényeg: Mi az, ami fontos számodra?

Nem minden stúdió egyforma. Fuss végig azokon a kérdéseken, amelyeket már feltettél magadnak, és határozd meg, hogy mit vársz az első munkahelyedtől. Csak fizetés? Elképesztő munkák a portfóliódhoz? Büszkeség? Valószínű, hogy nem fogod mindet megtalálni az első helyen, de ha legalább egy elvárásod teljesül, már jó helyen vagy.

160112_EL_BigBadWorldConceptArt

Végezetül: bár kezdőként csábító,ne jelentkezz minden meghirdetett állásra. A rossz állásba pazarolt energia haszontalan munkához vezethet. Koncentrálj a számodra fontos dolgokra, és győződj meg róla, hogy minden egyes munka, amelyre jelentkezel, megfelel a hosszú távú céljaidnak - vagy legalábbis közel áll hozzájuk.

Ez egy nagyon rövid útmutató volt, további információkért olvasd el a „The Big Bad World of Concept Art for Video Games: An Insider's Guide for Student” című könyvemet. Részletesen megvitatom benne, hogy a concept artist munkája valójában mit jelent, hogyan válaszd ki a megfelelő oktatást, mit kellene tanulnod és gyakorolnod az iskolában, hogyan lehet portfóliót készíteni a kívánt munka megszerzéséhez és még sok minden mást.

A szerzőről:

Eliott Lilly szabadúszó concept artist, adjunktus és szerző. Közel egy évtizede dolgozott a videojáték-iparban, a közelmúltban pedig a Treyarch-nal dolgozott a Call of Duty: Black Ops 3-on lead concept artistként. Rendszeresen publikál karrier-tanácsokat és tutorial linkeket a blogján. Saját munkái az eliottlillyart.com oldalon tekinthetőek meg.

MEGOSZTÁS:
Meshmag