"A karaktertervezéstől kezdve a végső leadásig tudunk segíteni." - interjú Hamza Károllyal a Umatik és a Mentaar stúdiókról - Meshmag

“A karaktertervezéstől kezdve a végső leadásig tudunk segíteni.” – interjú Hamza Károllyal a Umatik és a Mentaar stúdiókról

0
Mindig öröm magyar stúdiókról hallani, pláne ha egy gyorsan fejlődő, feltörekvő csapatról van szó. Ilyen a Umatik és a Mentaar is, akik animációs filmek készítésével, valamint reklámok utómunkájával és gyártásával foglalkoznak. A stúdió Visual Effect Supervisorával, Hamza Károllyal beszélgettünk.
– Mutatkozz be kérlek!

Hamza Károly vagyok, Visual Effects Supervisorként dolgozom a Mentaar/Umatik-nak.

– Miért ezt a szakmát választottad?

Kb. 1994-et írhatunk, ekkor voltam 8 éves. Édesapám hazahozott egy hang-alámondásos filmet. A jelenet, amely meghatározta az életemet a következő volt. Egy hölgy helikopterrel próbált felszállni egy magas épület tetejéről. Egy vashuzal elszabadult, beleakadt a gépbe, a pilóta elvesztette az uralmát felette, így végül az épület oldalán lógott csak a drótkötél tartotta. Kinyílt az ajtaja a hölgy kiesett, de az utolsó pillanatban csak az ajtóban tudott megkapaszkodni. Ekkor lent, az őrjöngő tömeg közepette megpillantotta egy úriember, aki gyorsan elfutott átöltözni. Kék ruhában, S betűvel a mellkasán, lobogó piros lepellel felröppent az akkor már zuhanó hölgyhöz, és elkapta a levegőben a helikopterrel együtt. Ő volt Superman. 🙂 Egyébként szerintem a mai napig Christopher Reeve testesíti meg leghitelesebben a szuperhős karakterét. Nem hagyott nyugodni a kérdés, hogy hogyan tudták ezt a jelenetet ennyire hihetően kivitelezni. Átkutattam az iskolai könyvtárat, ahol egy könyvben mindösszesen annyit találtam, hogy a háttereket a színész mögé vetítették. Talán még egy luma key kép is volt magyarázatként feltüntetve, hogy miképpen van külön leválasztva a színész. Beindultak a gondolataim… 🙂 Szerencsémre az állami televízióban hétvégénként elkezdtek sugározni egy sorozatot “Mozivarázs” címmel. Egyre többet tudtam meg a titkokról, így Superman titka sem maradt tovább titok előttem. 🙂

Az első számítógépemet 1997-ben kaptam meg. Imádtam az informatikát, a PC ABC Szily Nórával is része volt a programtárnak, ahol megtudtam, mire volt képes pl. egy Silicon Graphics gép vagy egyáltalán, hol tartanak a PC-k a technikai fejlődésben. Innen már nem volt visszaút, tudtam, hogy ez a szakma fogja meghatározni a jövőmet!

– Hol és mikor kezdtél vizuális dolgokkal foglalkozni?

Kb. 13-14 éves lehettem, amikor az egyik osztálytársam testvére felhívta a figyelmem egy 3d-s programra. Ez a Kinetix 3ds Max R2 volt. A 2000-es évek elején/közepén kezdtem el használni. Akkoriban egy informatikai televíziós csatornánál dolgoztam – a Fix Tv-nél -, ahol lehetőséget kaptam főcímek/wishek elkészítésére is. Sokat köszönhetek a csatornának, amely a mai napig megtalálható a hálózaton.

– Milyen hardverekkel és szoftverekkel dolgozol?

Modellezés, animáció/rigging és lighting – Maya. Sculpting – Mudbox. Shading/rendering – Vray. Textúrázás – Substance Painter/Designer, Adobe Photoshop. Xnormalt is használom mappek készítéséhez. Special vfx – Houdini. Kompozitálás – NukeX/After effects. Fényelés Resolve/Lumetri. Finishing, végtermék – Adobe After Effects/Premiere/Resolve.

Nagyon szeretek hardveres rendszereket tervezni és kiépíteni. A stúdiónk technikai hátterének tervezésében is nagy szerepet vállaltam.

– Melyik munkád jelentette a legnagyobb kihívást és miért?

Jelenleg a legnagyobb kihívást egy 3d animációs rajzfilm teaserje jelenti, amin éppen dolgozom. Igazán magasra tesszük a mércét, így rendszeres pipeline optimalizálás szükséges szoftver és hardver oldalról is.

 – Ha jól tudom, nemrégiben két új stúdió, a UMATIK Entertainment és a MENTAAR Studio alapításában is kivetted a részed. Bemutatnád a két stúdiót?

A Umatik fő profilja animációs filmek készítése. Több saját projekten is dolgozunk, ezek rajzfilm-sorozatok gyerekeknek, illetve családi animációs filmek. Jelenleg két sorozatunk van gyártási szakaszban, és egy egész estés családi animációnk gyártás-előkészítésben. A saját ötleteink fejlesztése mellett más produkciókban is vállalunk munkát. Használunk klasszikus 2d, digitális 2d, 3d CGI és Stereo 3d technikákat egyaránt. A hozzánk forduló ügyfeleknek a karaktertervezéstől kezdve a végső leadásig tudunk segíteni. Azt hiszem, erre a legjobb példa saját készítésű rajzfilmünk, a ‘Manieggs – Egy kemény tojás bosszúja’, mely 2014-ben készült el.

 

A Umatik utómunka-divíziója a Mentaar, mely elsősorban filmek, illetve reklámfilmek utómunkálataival foglalkozik. Teljes körű szolgáltatást nyújtunk a kezdeti koncepció kidolgozásától a végső kompozitálásig. Hangstúdiónkban zeneszerzés, hangfelvétel, keverés áll ügyfeleink rendelkezésére. Egy olyan céget akartunk létrehozni, ahova ha bejön az ügyfél, akkor a projekt elejétől a végső leadásig tudunk segíteni. Úgy érzem, ez sikerült, mivel a csapat igen komoly szakmai tapasztalattal rendelkezik az animáció és a filmgyártás területén.

– A két stúdió egy helyen található? Miért választottátok szét a kettőt?

Azért választottuk szét, mert mi reklámfilmek utómunkájával illetve gyártásával és animáció készítésével is foglalkozunk. Mondok egy példát: az ügyfél nem feltétlenül fog megkeresni rajzfilmkészítőket azzal, hogy gyártsanak neki reklámfilmet, mert azt gondolja, hogy a rajzfilmes csak rajzfilmeket készít, a reklámfilm készítő pedig csak reklámfilmeket.

– Van átjárás a két csapat között? Van olyan, aki itt is, ott is dolgozik?

Természetesen igen, mindig az adott feladattól függ, hogy ki miben dolgozik.

– Kialakult már a teljes csapat vagy még keresitek a megfelelő szakembereket?

Mindig keresünk!

 – Hányan vagytok jelenleg, és milyen létszámra szeretnétek bővülni?

A csapat jelenleg 8 főből áll, és rendszeresen dolgozunk külsősökkel is. Ez mindig az adott projekttől és a munka mennyiségétől függ.

– Milyen pozíciókra a legnehezebb megfelelő embert találni? Inkább fiatal tehetségeket kerestek vagy fontosabb a sok éves szakmai tapasztalat?

Fiatal tehetségeket keresünk, akik szeretnének minél több ismeretet szerezni ebben a szakmában.

– Mire van szükség, hogy valaki bekerüljön valamelyik stúdióba?

Nyitottságra, tanulni akarásra és nagy munkabírásra.

– Mi alapján döntitek el, hogy egy projektbe belevágtok-e vagy sem?

Van-e rá adott időpontban kapacitásunk, megéri-e anyagilag.

– Milyen gépparkkal dolgoztok a stúdióban?

A géppark a saját igényeink szerint kialakított Intel és NVIDIA alapú custom pc-k.

Share.

About Author

Leave A Reply