A sikeres utómunkához elengedhetetlen az alapos tervezés. Ebben a cikkben 10 tippet kapunk Julia Kergulen-től, a Mathetmatic VFX producerétől, a visual effects projektek zavartalan menedzseléséhez. A következőkben őt idézzük.
„Ebben a cikkben a visual effects projektek irányításához adok tanácsokat. 10 éve dolgozom a szakmában, tapasztalataimat innen szereztem, beleértve jelenleg betöltött szerepemet a díjnyertes Mathematic stúdióban, ahol posztprodukciós szupervízorként és VFX producerként dolgozom.
Noha a párizsi Mathematic stúdió a reklámokról és zenepromokról a legismertebb, a tanácsok minden olyan projektre vonatkozhatnak, melyek megkövetelik az utómunka összehangolt koordinálását, filmektől a rövidfilmekig és hallgatói munkákig egyaránt.
Néhány tipp kifejezetten visual effects specifikus, de sok alapelv átvonatkoztatható animációra és motion design-ra is.
Mit is csinál pontosan egy VFX producer?
A VFX producer szorosan együttműködik a VFX szupervízorral. Irányítja a teljes gyártási folyamat visual effects részét, meghatározza projekthez szükséges forrásokat, valamint részt vesz a művészek és a személyzet kiválasztásában. A szerepe három részre bontható: Forgatás előtti-, közben-, és utáni részre.
Forgatás előtt
A VFX producer először összegzi a rendező, valamint a kreatív team elképzeléseit a projektről; elolvassa, majd elemzi forgatókönyvet, a rendelkezésre álló idő és költségvetés alapján megbecsüli a munka elvégzéséhez szükséges forrásokat, ideértve a személyzeti és technikai feltételeket a lehető legjobb végeredmény érdekében.
A forgatás
A VFX producer a szupervízor segítségével biztosítja, hogy a művészek rendelkezésére álljon minden olyan eszköz, melyre szükségük van az utómunka során. Fontos, hogy VFX producer és a szupervízor szorosan együttműködjön, ezáltal tudják figyelmeztetni a produkciós csapatot, hogy bármilyen módosítás, mely ennél a lépésnél történik, befolyásolja az előre meghatározott ütemtervet, a költségvetést, valamint a munka minőségét.
Felvétel után
Feltételezve, hogy a forgatás során minden jól ment, és mindenki követte a forgatókönyvet -vagy legalábbis a felvétel alatt tett módosítások nem befolyásolták az utómunkát – a VFX producer monitorozza a VFX munkák folyamatát, betartatja az eredeti ütemtervet, valamint közvetít a rendező és a művészek között.
Egy jó VFX producernek ki kell állnia önmagáért, miközben meghallgatja ügyfelei és a velük dolgozó művészek aggodalmait és igényeit.

Tisztázd az alapvető szabályokat még az előkészítés alatt
A projekt végleges elfogadásáról az ügyfél dönt, így az idő és energia pazarlás elkerülése érdekében fontos, hogy pontosan meghatározzuk, mi az, amit az ügyfél szeretne. Ez minimum annyit jelent, hogy egyeztetünk a rendezővel és a kreatív teammel, áttekintjük a forgatókönyvet és a storyboardot. Más referenciaanyagoknak – kellékek, hangulatképek, tesztanimációk, fény- és szín referenciák, s így tovább – szintén örülünk, mert segítségükkel számításba tudunk venni minden olyan dolgot, melyek befolyásolhatják a későbbi munkát.
Ezután megkezdhetjük a projekt tervezését. A storyboard alapján elkészített boardmatic ad egy durva vázlatot a rendezőnek az egyes jelenetek időzítéséről, arról, hogy hogyan lesznek kontextusba helyezve, illetve a kamerák mozgásáról.
Ezen kívül elősegíti az alapötlet szemléltetését az ügyfél számára, és áttekintést ad minden résztvevőnek a végső eredményről, melyet el szeretnénk érni.
Az animatic végleges jóváhagyása nélkül ne lépjünk tovább. Ha az ügyfél e nélkül erőlteti a munka elkezdését, magyarázzuk el neki, hogy ez később extra költségeket és késést jelenthet. A CG használatakor nem egyszerű módosítani az elkészült munkát, így gyakran azt jelenti, hogy az egészet újra kell dolgozni.
Ha az ügyfél korábban már dolgozott CG-vel, akkor is szeretem emlékeztetni őket a posztprodukciós munkák sorrendjére, s arra, hogy melyek azok a lépcsőfokok, ahonnan már lehetetlen utólag módosítgatni; modellezés, majd riggelés és animálás, lookdev majd bevilágítás, aztán renderelés és utómunka.
Ennek az elmulasztása az ügyféllel ápolt jó kapcsolat romlásához, valamint költségvetési problémákhoz vezethet.
A projekttől függően, az előkészítés egy hetet, de akár hónapokat is igénybe vehet. Az ütemtervet általában a határidő és a projektre szánt összeg határozza meg.

Válaszd ki a legjobb szupervízort a projekthez
Egy tapasztalt visual effects artist nagyban segít neked belőni a megfelelő munkaidőt és elkerülni a költségvetési problémákat. Minél több shotot filmeztek, annál fontosabb egy ilyen személy jelenléte.
Az ideális szupervízor az a személy, aki nemcsak besegít a munkában, de kimondja majd a végszót a vizuális effektek gyártása közben is, ha oda kerül a sor. Nekik kell legjobban beleásni magukat a munkába, hogy ezáltal a képességeikhez mért tanácsokkal láthassanak el mindenkit.

Ami felvételkor kivitelezhető, ne bízd az utómunkára
Mindent, amit lehetséges, valósítsunk meg felvétel alatt, mert élethűbb, olcsóbb, s gyorsabb, mint ha utómunkával bíbelődnénk. Győződjünk meg arról, hogy minden oda nem illő dolog, kábelek, táblák, eltávolításra kerültek.
Ha a produkció komplex visual effectet igényel, a szupervízor készítsen referenciafotókat. Még az okostelefonnal készített fotók is jobbak, mint a semmi. Digitális hátterek készítésében segít, ha rendelkezünk olyan fotókkal, melyek segítségünkre lehetnek később; környező táj, ég, fű, sziklák…stb Abban az esetben, ha markeret kell használni, készíts képeket a felhelyezésük előtt. Ez hasznos lesz, amikor az utómunka során el kell távolítani őket.
Még két fontos dolog; vigyázni kell, hogy a stáb tagjainak árnyékai ne zavarjanak bele a jelentbe, ne tükröződjenek az ablakokban, tükrökben, egyéb felületeken. Segít, ha minden jelenetről készítünk fényképeket, emlékeztetőül, hogy milyen ruhákat viseltek a színészek, hol helyeztük el a kellékeket…stb
Válaszd ki a legalkalmasabb művészeket
A művészek száma, és a munkamegosztás az adott projekttől függ.
Az olyan hosszú határidejű projekteknél mint a dokumentum vagy mozifilmek, gyakori, hogy olyan művészek között osztjuk meg a munkát, akik egy-egy területre specializálódtak; concept art, modellezés, lookdev, riggelés, animáció, textúrázás, szőr és ruha szimuláció, egyéb effektek, lightning és renderelés, compositing, matte painting…stb
Ha szoros a határidő, vagy alacsony a költségvetés, érdemes egy 3D generalistát megbízni, és csak a nagyon specifikus munkákra, mint például szimuláció, felvenni más művészt.
Minél rövidebb a határidő és komplexebb a VFX munka, annál tapasztaltabb művészre lesz szükség.
Ha csak pár hónapig tart a projekt, érdemes junior művészeket alkalmazni a kevésbé fontosabb munkákhoz, akiket a department leadje felügyel. Az, hogy valaki junior, csak annyit jelent, hogy tapasztalatlan, nem azt, hogy béna. A junior művészek szupervíziójára fordított idő fejleszti képességeiket, s elősegíti későbbi karrierjüket.
Nincs pontos képlet a művészek számának meghatározására. A fő tényező a munka komplexitása és a rendelkezése álló idő.
A VFX szupervízorral együtt elemzem a rendező jegyzeteit és az ütemtervet, ezeket összevetem a rendelkezésre álló művészek profiljaival.
Habár ez projektenként változó, azzal számolok, hogy egy művész kb két hetet dolgozik egy karakteren, – részletesebb, vagy realisztikusabb munkák ennél jóval több időt is igénybe vehetnek – vagy naponta 10 mp animációt tud leadni.
Ne felejtsük el, hogy a junior művészek lassabban dolgoznak, mint senior kollégáik- általában úgy másfél-háromszor több időre van szükségük egy feladat megfelelő elvégzéséhez.
Folyamatos kommunikáció
Légy tisztában a projekt aktuális állapotával.
Kiemelten fontos az is, hogy megállás nélkül naprakész legyél minden nap, ne kerülje el semmi a figyelmed a jelenetekkel kapcsolatban.
Közvetlenül az emberekkel beszélj! Lehet, hogy a munkához gépeket használunk, de akkor is emberek vagyunk. Még akkor is, ha olyan production-tracking szoftvereket a használsz mint a Shotgun vagy Frame.io, fontos, hogy kommunikálj a VFX szupervízorral vagy a department leadjével arról, hogy mi készült el és mi nem.
A projekt rossz irányba való haladásának legnagyobb figyelmeztető jele az, amikor az ügynökség, a rendező és az ügyfél álláspontja különbözik az elvégezendő feladatokról, de figyeljük oda a folyamatosan visszadobott munkákra is.
Az artistok könnyen elakadnak és elvesztik motivációjukat, ha ugyanazon a taskon kell dolgozniuk napokon keresztül. Ha holtpontra kerül a projekt, jegeljük addig, amíg nem kapunk határozott iránymutatást.
Ahelyett, hogy időt és energiát pazarolnánk az ellentmondásos ötletekre, ültessünk mindenkit egy asztalhoz, s kössünk olyan kompromisszumot, amely mindenkit kielégít.

A szupervízor ellát a megfelelő információkkal.
A szükséges információk összegyűjtése
A felvétel után meg kell kapnod az EDL-t, mely tartalmazza az összes szükséges hosszúságokat, transzkódokat, valamint kamerajelentést.
A kamerajelentés nyomon követi a fényképezőgép lencséit és az egyes felvételeknél használt beállításokat: ez elengedhetetlen amikor a fizikai kamera mozgását és beállításait a virtuális kamerára szeretnénk leképezni.
Az automatikus jelentések tartalmazzák a szükséges információk egy részét, de nem teljesek, ezért a szupervízornak minden fontos információt fel kell jegyeznie a felvétel alatt.
Ezek a következők lehetnek:
- A klip neve
- Időtartama
- A jelenet, amelyhez kapcsolódik
- A felvételek száma
- A használt lencse
- A kamera magassága
- Használt szűrők
- A képkockasebesség (fps)
- A kamera szöge
- ISO beállítás
- Fókuszpont

Ezen információk alapján valaki készít egy listát a VFX-es jelenetekről. Ebben szerepelnek feljegyzések arról, hogy hogyan kell kinézniük az effekteknek, plusz ‘timecode’-okat az anyagok megfelelő hosszáról.
Ez lehet Shotgunban, vagy egy egyszerű táblázatban, s az alábbi információkat kell, hogy tartalmazza:
- Jelenet neve
- Thumbnail kép
- Jelenet száma
- Az effektet leírása
- Felvétel hossza (framekben)
- Lencsével kapcsolatos információk
- Forrás időkódja
- Forrás időkódja
- A rendeltetési idő kódja
- A rendeltetési hely időkódja lejárt
- Jelenleg folyamatban lévő munkák

Hozzunk létre egy rendszert amivel kezelni tudjuk a napi áttekintéseket, szemléket
A posztprodukció során a rendező látni szeretné, hogy mennek a dolgok, és megjegyzéseket fűzhet a folyamatban lévő munkákhoz.
Ennek következményeképp érdemes létrehozni úgynevezett “daily”-ket, hogy láthassuk a legutóbbi verzióját mindenki munkájának.
Rengeteg olyan szoftver érhető el, amelyeket kifejezetten a “daily”-k áttekintésére terveztek. Általában ezek biztonságos webes streaming szolgáltatások, amelyek lehetővé teszik a csapat távoli munkáját. Ilyenek például a Frame.io, a ZedDrive, a DAX Production Cloud, a PIX és a COPRA. Válasszunk olyan platformot, amely megfelel az igényeinknek és a költségvetésnek: ha kis csapatról van szó, egy egyszerű megosztott Google Sheet is képes ellátni a feladatot.
Kezeld helyén a vágó-, és plusz frameket
Sokkal kényelmesebb handle-ökkel dolgozni – néhány extra képkocka minden jelenet előtt és után ami a látható jelenetrészben nem szerepel – amik azt a célt szolgálják, hogy a jelenetek megvágásában legyen egy kis szabadságod, akár több-, akár kevesebb részt be tudj vágni egy adott jelenetrészből. Viszont ezekhez az extra framek-hez is szükség van 3D tracking-ra, rotoscoping-ra, letisztázásra, feldolgozásra, és még sok mindenre amire alapból szükséged van egy jelenet során mielőtt munkába tudsz vele állni.
Ennek következményeképp előnyös, ha a handle-k hosszát az adott jelenet komplexitásához mérten adod meg. Ha csak színekkel kapcsolatos utómunka lesz a feladat, megengedhetsz akár 25 képkockát is egy-egy jelenet előtt, viszont ha egy komplex és cseles jeleneten dolgozol, hálás leszel, ha csak 5-öt állítottál be.

Rendszerezzük a fájlok neveit
Még akkor is, ha egyedül vagy visual effectes, nem te dolgozol egyedül a projektben, szóval a fájlok, amiket elküldesz, legyenek rendszerezve. Ugyanazon nómenklatúra használata minden munkánál segítséget nyújt a fájlok későbbi megtalálásában.
Például itt van egy lehetséges fájlnevezési módszer:
DISNEY_Xmas_45s_EDIT_v03_H264_2019_05_22
Brand_NameOfProject_duration_StageOfProduction_version_Settings_dateYYYY_MM_DD
Ezenkívül minden egyes fájl kimentésekor a következő információkat kérjük, hogy szerepeljen a felvételen:
- A cég logója
- A felvétel száma vagy a klip neve
- A jelenet-teszt neve vagy verziószáma
- Időkód vagy frameszám
Tudom, hogy ez zavarja videó asszisztenseket, de nagyon szigorúan betartatom ezt a szabályt. Akár hiszed, akár sem, rengetegszer mentett már meg.
Amikor az ügyfelek módosítják a fájl nevét, akkor mindig tudni fogod, hogy a jelenet melyik verzióját nézed, és nem fogod összetéveszteni.
Egy utolsó tipp: Növeld a jelenetek sorozatszámát egy plusz tizedesjeggyel: Ez lehetővé teszi új jelenetek hozzáadását a már meglévő közé. Például, ha valami hiányzott a 010 és a 020 shot között, akkor egyszerűen hozzáadhatsz egy 015 shotot.
Továbbá lehetővé teszi a fájlnevezés folyamatosságának megőrzését és a felvételek sorrendben történő számozását is, megkönnyítve ezzel a csapat életét.
Ne hajszold görcsösen a tökéletességet
Minél szigorúbbak a határidők és a költségvetés, annál szervezetesebbnek kell lenned. Határozz meg mindenkinek napi és heti célokat (magadat is beleértve), és folyamatosan, lépésről-lépésre dolgozz. VFX producerként néha nehéz döntéseket kell meghoznod, de először mindig a csapatodra gondolj. Ők azok, akik létrehozzák a varázslatot, ezért mindent feltételt biztosítanod kell nekik ehhez.
Az utolsó tanács; ne törekedj a tökéletességre, ha nem kell. Ahelyett, hogy minden egyes képet tökéletesítgetnél, inkább lásd egyben a nagy képet.
Ezzel a módszerrel nem kell fölös erőfeszítéseket tenned, ha az eredeti irány nem válik be. Figyelj rá, hogy ne tölts túl sok időt egyetlen jelenettel, amikor még hátravan 20 másik.
A művészről
Julia Kerguelen független művészeti igazgató és grafikus. 2008 óta post-production szupervízorként dolgozott, főként a TV reklámokban, olyan stúdiókban, mint a HRCLS, a BUF és a díjnyertes Mathematic, ahol nemzetközi ügyfelekkel is dolgozik. A személyes portfóliója IDE kattintva érhető el.