10 pro tipp a visual effects projektek menedzseléséhez

A sikeres utómunkához elengedhetetlen az alapos tervezés. Ebben a cikkben 10 tippet kapunk Julia Kergulen-től, a Mathetmatic VFX producerétől, a visual effects projektek zavartalan menedzseléséhez. A következőkben őt idézzük. 

„Ebben a cikkben a visual effects projektek irányításához adok tanácsokat. 10 éve dolgozom a szakmában, tapasztalataimat innen szereztem, beleértve jelenleg betöltött szerepemet a díjnyertes Mathematic stúdióban, ahol posztprodukciós szupervízorként és VFX producerként dolgozom.

Noha a párizsi Mathematic stúdió a reklámokról és zenepromokról a legismertebb, a tanácsok minden olyan projektre vonatkozhatnak, melyek megkövetelik az utómunka összehangolt koordinálását, filmektől a rövidfilmekig és hallgatói munkákig egyaránt.

Néhány tipp kifejezetten visual effects specifikus, de sok alapelv átvonatkoztatható animációra és motion design-ra is. 

Mit is csinál pontosan egy VFX producer?

A VFX producer szorosan együttműködik a VFX szupervízorral. Irányítja a teljes gyártási folyamat visual effects részét, meghatározza projekthez szükséges forrásokat, valamint részt vesz a művészek és a személyzet kiválasztásában. A szerepe három részre bontható: Forgatás előtti-, közben-, és utáni részre.

Forgatás előtt

A VFX producer először összegzi a rendező, valamint a kreatív team elképzeléseit a projektről; elolvassa, majd elemzi forgatókönyvet, a rendelkezésre álló idő és költségvetés alapján megbecsüli a munka elvégzéséhez szükséges forrásokat, ideértve a személyzeti és technikai feltételeket a lehető legjobb végeredmény érdekében. 

A forgatás

A VFX producer a szupervízor segítségével biztosítja, hogy a művészek rendelkezésére álljon minden olyan eszköz, melyre szükségük van az utómunka során. Fontos, hogy VFX producer és a szupervízor szorosan együttműködjön, ezáltal tudják figyelmeztetni a produkciós csapatot, hogy bármilyen módosítás, mely ennél a lépésnél történik, befolyásolja az előre meghatározott ütemtervet, a költségvetést, valamint a munka minőségét. 

Felvétel után

Feltételezve, hogy a forgatás során minden jól ment, és mindenki követte a forgatókönyvet -vagy legalábbis a felvétel alatt tett módosítások nem befolyásolták az utómunkát – a VFX producer monitorozza a VFX munkák folyamatát, betartatja az eredeti ütemtervet, valamint közvetít a rendező és a művészek között. 

Egy jó VFX producernek ki kell állnia önmagáért, miközben meghallgatja ügyfelei és a velük dolgozó művészek aggodalmait és igényeit.

Minél több potenciális problémát látsz az előkészítési szakaszban, annál hatékonyabban fogsz tudni dolgozni.  A storyboard alapján elkészített animaticok vagy 3D previzek elengedhetetlenek a tervezéshez.

Tisztázd az alapvető szabályokat még az előkészítés alatt

A projekt végleges elfogadásáról az ügyfél dönt, így az idő és energia pazarlás elkerülése érdekében fontos, hogy pontosan meghatározzuk, mi az, amit az ügyfél szeretne. Ez minimum annyit jelent, hogy egyeztetünk a rendezővel és a kreatív teammel, áttekintjük a forgatókönyvet és a storyboardot. Más referenciaanyagoknak - kellékek, hangulatképek, tesztanimációk, fény- és szín referenciák, s így tovább – szintén örülünk, mert segítségükkel számításba tudunk venni minden olyan dolgot, melyek befolyásolhatják a későbbi munkát. 

Ezután megkezdhetjük a projekt tervezését. A storyboard alapján elkészített boardmatic ad egy durva vázlatot a rendezőnek az egyes jelenetek időzítéséről, arról, hogy hogyan lesznek kontextusba helyezve, illetve a kamerák mozgásáról. 

Ezen kívül elősegíti az alapötlet szemléltetését az ügyfél számára, és áttekintést ad minden résztvevőnek a végső eredményről, melyet el szeretnénk érni. 

Az animatic végleges jóváhagyása nélkül ne lépjünk tovább. Ha az ügyfél e nélkül erőlteti a munka elkezdését, magyarázzuk el neki, hogy ez később extra költségeket és késést jelenthet. A CG használatakor nem egyszerű módosítani az elkészült munkát, így gyakran azt jelenti, hogy az egészet újra kell dolgozni. 

Ha az ügyfél korábban már dolgozott CG-vel, akkor is szeretem emlékeztetni őket a posztprodukciós munkák sorrendjére, s arra, hogy melyek azok a lépcsőfokok, ahonnan már lehetetlen utólag módosítgatni; modellezés, majd riggelés és animálás, lookdev majd bevilágítás, aztán renderelés és utómunka. 

Ennek az elmulasztása az ügyféllel ápolt jó kapcsolat romlásához, valamint költségvetési problémákhoz vezethet. 

A projekttől függően, az előkészítés egy hetet, de akár hónapokat is igénybe vehet. Az ütemtervet általában a határidő és a projektre szánt összeg határozza meg. 

Egy tapasztalt VXF artist időben figyelmezteti a rendezőt, ha bármilyen döntés befolyással bír a posztprodukciós munkákra. A szupervízor segíthet a szükséges információk megszerzésében. 

Válaszd ki a legjobb szupervízort a projekthez

Egy tapasztalt visual effects artist nagyban segít neked belőni a megfelelő munkaidőt és elkerülni a költségvetési problémákat. Minél több shotot filmeztek, annál fontosabb egy ilyen személy jelenléte. 

Az ideális szupervízor az a személy, aki nemcsak besegít a munkában, de kimondja majd a végszót a vizuális effektek gyártása közben is, ha oda kerül a sor. Nekik kell legjobban beleásni magukat a munkába, hogy ezáltal a képességeikhez mért tanácsokkal láthassanak el mindenkit. 

Felvétel előtt el kell távolítani a vezetékeket, s minden zavaró tényezőt, az utómunka megkönnyítése érdekében.

Ami felvételkor kivitelezhető, ne bízd az utómunkára

Mindent, amit lehetséges, valósítsunk meg felvétel alatt, mert élethűbb, olcsóbb, s gyorsabb, mint ha utómunkával bíbelődnénk.  Győződjünk meg arról, hogy minden oda nem illő dolog, kábelek, táblák, eltávolításra kerültek. 

Ha a produkció komplex visual effectet igényel, a szupervízor készítsen referenciafotókat. Még az okostelefonnal készített fotók is jobbak, mint a semmi. Digitális hátterek készítésében segít, ha rendelkezünk olyan fotókkal, melyek segítségünkre lehetnek később; környező táj, ég, fű, sziklák…stb Abban az esetben, ha markeret kell használni, készíts képeket a felhelyezésük előtt. Ez hasznos lesz, amikor az utómunka során el kell távolítani őket. 

Még két fontos dolog; vigyázni kell, hogy a stáb tagjainak árnyékai ne zavarjanak bele a jelentbe, ne tükröződjenek az ablakokban, tükrökben, egyéb felületeken.  Segít, ha minden jelenetről készítünk fényképeket, emlékeztetőül, hogy milyen ruhákat viseltek a színészek, hol helyeztük el a kellékeket…stb 

Válaszd ki a legalkalmasabb művészeket

A művészek száma, és a munkamegosztás az adott projekttől függ. 

Az olyan hosszú határidejű projekteknél mint a dokumentum vagy mozifilmek, gyakori, hogy olyan művészek között osztjuk meg a munkát, akik egy-egy területre specializálódtak; concept art, modellezés, lookdev, riggelés, animáció, textúrázás, szőr és ruha szimuláció, egyéb effektek, lightning és renderelés, compositing, matte painting…stb

Ha szoros a határidő, vagy alacsony a költségvetés, érdemes egy 3D generalistát megbízni, és csak a nagyon specifikus munkákra, mint például szimuláció, felvenni más művészt.

Minél rövidebb a határidő és komplexebb a VFX munka, annál tapasztaltabb művészre lesz szükség. 

Ha csak pár hónapig tart a projekt, érdemes junior művészeket alkalmazni a kevésbé fontosabb munkákhoz, akiket a department leadje felügyel.  Az, hogy valaki junior, csak annyit jelent, hogy tapasztalatlan, nem azt, hogy béna. A junior művészek szupervíziójára fordított idő fejleszti képességeiket, s elősegíti későbbi karrierjüket. 

Nincs pontos képlet a művészek számának meghatározására. A fő tényező a munka komplexitása és a rendelkezése álló idő. 

A VFX szupervízorral együtt elemzem a rendező jegyzeteit és az ütemtervet, ezeket összevetem a rendelkezésre álló művészek profiljaival.

Habár ez projektenként változó, azzal számolok, hogy egy művész kb két hetet dolgozik egy karakteren, - részletesebb, vagy realisztikusabb munkák ennél jóval több időt is igénybe vehetnek – vagy naponta 10 mp animációt tud leadni. 

Ne felejtsük el, hogy a junior művészek lassabban dolgoznak, mint senior kollégáik- általában úgy másfél-háromszor több időre van szükségük egy feladat megfelelő elvégzéséhez.

Folyamatos kommunikáció

Légy tisztában a projekt aktuális állapotával. 

Kiemelten fontos az is, hogy megállás nélkül naprakész legyél minden nap, ne kerülje el semmi a figyelmed a jelenetekkel kapcsolatban.

Közvetlenül az emberekkel beszélj! Lehet, hogy a munkához gépeket használunk, de akkor is emberek vagyunk. Még akkor is, ha olyan production-tracking szoftvereket a használsz mint a Shotgun vagy Frame.io, fontos, hogy kommunikálj a VFX szupervízorral vagy a department leadjével arról, hogy mi készült el és mi nem. 

A projekt rossz irányba való haladásának legnagyobb figyelmeztető jele az, amikor az ügynökség, a rendező és az ügyfél álláspontja különbözik az elvégezendő feladatokról, de figyeljük oda a folyamatosan visszadobott munkákra is. 

Az artistok könnyen elakadnak és elvesztik motivációjukat, ha ugyanazon a taskon kell dolgozniuk napokon keresztül. Ha holtpontra kerül a projekt, jegeljük addig, amíg nem kapunk határozott iránymutatást. 

Ahelyett, hogy időt és energiát pazarolnánk az ellentmondásos ötletekre, ültessünk mindenkit egy asztalhoz, s kössünk olyan kompromisszumot, amely mindenkit kielégít.

A kamerajelentés az egyes jelenetekhez használt lencse- és a kamera beállításokat listázza, melyek elengedhetetlenül fontosak amikor a fizikális kamera tulajdonságait 3D-s virtuális szoftverbe integráljuk.
A szupervízor ellát a megfelelő információkkal.

A szükséges információk összegyűjtése

A felvétel után meg kell kapnod az EDL-t, mely tartalmazza az összes szükséges hosszúságokat, transzkódokat, valamint kamerajelentést. 

A kamerajelentés nyomon követi a fényképezőgép lencséit és az egyes felvételeknél használt beállításokat: ez elengedhetetlen amikor a fizikai kamera mozgását és beállításait a virtuális kamerára szeretnénk leképezni.

Az automatikus jelentések tartalmazzák a szükséges információk egy részét, de nem teljesek, ezért a szupervízornak minden fontos információt fel kell jegyeznie a felvétel alatt.

Ezek a következők lehetnek:

  • A klip neve
  • Időtartama
  • A jelenet, amelyhez kapcsolódik
  • A felvételek száma
  • A használt lencse
  • A kamera magassága
  • Használt szűrők
  • A képkockasebesség (fps)
  • A kamera szöge
  • ISO beállítás
  • Fókuszpont
Habár az online produciton-tracking programok készítenek egy listát a VFX jelenetekről, kisebb projektek esetében egy egyszerű táblázat, amely tartalmazza a jelenet legfontosabb információit és egy thumbnail képet megteszi. 

Ezen információk alapján valaki készít egy listát a VFX-es jelenetekről.  Ebben  szerepelnek feljegyzések arról, hogy hogyan kell kinézniük az effekteknek, plusz ‘timecode’-okat az anyagok megfelelő hosszáról. 

Ez lehet Shotgunban, vagy egy egyszerű táblázatban, s az alábbi információkat kell, hogy tartalmazza: 

  • Jelenet neve
  • Thumbnail kép
  • Jelenet száma
  • Az effektet leírása
  • Felvétel hossza (framekben)
  • Lencsével kapcsolatos információk
  • Forrás időkódja
  • Forrás időkódja
  • A rendeltetési idő kódja
  • A rendeltetési hely időkódja lejárt
  • Jelenleg folyamatban lévő munkák
A biztonságos online szolgáltatások, mint például a Frame.io, hozzájárulhat a napi egyeztetések és visszajelzések kezelésének folyamatához, különösen amikor a világ más részein élő emberekkel dolgozunk.

Hozzunk létre egy rendszert amivel kezelni tudjuk a napi áttekintéseket, szemléket 

A posztprodukció során a rendező látni szeretné, hogy mennek a dolgok, és megjegyzéseket fűzhet a folyamatban lévő munkákhoz. 

Ennek következményeképp érdemes létrehozni úgynevezett “daily”-ket, hogy láthassuk a legutóbbi verzióját mindenki munkájának. 

Rengeteg olyan szoftver érhető el, amelyeket kifejezetten a “daily”-k áttekintésére terveztek. Általában ezek biztonságos webes streaming szolgáltatások, amelyek lehetővé teszik a csapat távoli munkáját. Ilyenek például a Frame.io, a ZedDrive, a DAX Production Cloud, a PIX és a COPRA. Válasszunk olyan platformot, amely megfelel az igényeinknek és a költségvetésnek: ha kis csapatról van szó, egy egyszerű megosztott Google Sheet is képes ellátni a feladatot. 

Kezeld helyén a vágó-, és plusz frameket

Sokkal kényelmesebb handle-ökkel dolgozni - néhány extra képkocka minden jelenet előtt és után ami a látható jelenetrészben nem szerepel – amik azt a célt szolgálják, hogy a jelenetek megvágásában legyen egy kis szabadságod, akár több-, akár kevesebb részt be tudj vágni egy adott jelenetrészből. Viszont ezekhez az extra framek-hez is szükség van 3D tracking-ra, rotoscoping-ra, letisztázásra, feldolgozásra, és még sok mindenre amire alapból szükséged van egy jelenet során mielőtt munkába tudsz vele állni.

Ennek következményeképp előnyös, ha a handle-k hosszát az adott jelenet komplexitásához mérten adod meg. Ha csak színekkel kapcsolatos utómunka lesz a feladat, megengedhetsz akár 25 képkockát is egy-egy jelenet előtt, viszont ha egy komplex és cseles jeleneten dolgozol, hálás leszel, ha csak 5-öt állítottál be.

Rendszerezzük a fájlok neveit

Még akkor is, ha egyedül vagy visual effectes, nem te dolgozol egyedül a projektben, szóval a fájlok, amiket elküldesz, legyenek rendszerezve. Ugyanazon nómenklatúra használata minden munkánál segítséget nyújt a fájlok későbbi megtalálásában.

Például itt van egy lehetséges fájlnevezési módszer:

DISNEY_Xmas_45s_EDIT_v03_H264_2019_05_22

Brand_NameOfProject_duration_StageOfProduction_version_Settings_dateYYYY_MM_DD

Ezenkívül minden egyes fájl kimentésekor a következő információkat kérjük, hogy szerepeljen a felvételen: 

  • A cég logója
  • A felvétel száma vagy a klip neve
  • A jelenet-teszt neve vagy verziószáma
  • Időkód vagy frameszám

Tudom, hogy ez zavarja videó asszisztenseket, de nagyon szigorúan betartatom ezt a szabályt. Akár hiszed, akár sem, rengetegszer mentett már meg. 

Amikor az ügyfelek módosítják a fájl nevét, akkor mindig tudni fogod, hogy a jelenet melyik verzióját nézed, és nem fogod összetéveszteni. 

Egy utolsó tipp: Növeld a jelenetek sorozatszámát egy plusz tizedesjeggyel: Ez lehetővé teszi új jelenetek hozzáadását a már meglévő közé. Például, ha valami hiányzott a 010 és a 020 shot között, akkor egyszerűen hozzáadhatsz egy 015 shotot. 

Továbbá lehetővé teszi a fájlnevezés folyamatosságának megőrzését és a felvételek sorrendben történő számozását is, megkönnyítve ezzel a csapat életét.

Ne hajszold görcsösen a tökéletességet

Minél szigorúbbak a határidők és a költségvetés, annál szervezetesebbnek kell lenned. Határozz meg mindenkinek napi és heti célokat (magadat is beleértve), és folyamatosan, lépésről-lépésre dolgozz. VFX producerként néha nehéz döntéseket kell meghoznod, de először mindig a csapatodra gondolj. Ők azok, akik létrehozzák a varázslatot, ezért mindent feltételt biztosítanod kell nekik ehhez. 

Az utolsó tanács; ne törekedj a tökéletességre, ha nem kell. Ahelyett, hogy minden egyes képet tökéletesítgetnél, inkább lásd egyben a nagy képet. 

Ezzel a módszerrel nem kell fölös erőfeszítéseket tenned, ha az eredeti irány nem válik be. Figyelj rá, hogy ne tölts túl sok időt egyetlen jelenettel, amikor még hátravan 20 másik.

A művészről

Julia Kerguelen független művészeti igazgató és grafikus. 2008 óta post-production szupervízorként dolgozott, főként a TV reklámokban, olyan stúdiókban, mint a HRCLS, a BUF és a díjnyertes Mathematic, ahol nemzetközi ügyfelekkel is dolgozik. A személyes portfóliója IDE kattintva érhető el.

MEGOSZTÁS:
Meshmag