A Blender 3.6 5 legfontosabb funkciója

Ez a cikk eredetileg a CG Channel oldalon jelent meg. Ha érdekelnek a vizuális effektek, a játékfejlesztés és a számítógépes grafika, napi hírekért és inspirációért keresd fel a CG Channel oldalát.

A Blender Foundation kiadta a Blender 3.6-ot, a nyílt forráskódú 3D szoftver legújabb verzióját, valamint hosszútávon támogatott kiadását. 

A frissítés elég jelentős, olyan új funkciókkal, mint a régóta várt node alapú szimulációs rendszer és a hardveresen gyorsított ray tracing támogatás AMD és Intel GPU-kon. 

Ebben a cikkben összeszedtünk az 5 legfontosabb -  valamint a core toolset-eket érintő változtatásokat, mint a karakter riggelés és animálás, továbbá az új PLY importer 3D scan adatokhoz. 

Szimulációk támogatása a Geometry Nodes toolset-ben

A leginkább hype-olt - és egyben a legtöbbet késett - funkció a Blender 3.6-ban a szimulációk támogatása a Geometry Nodes toolset-ben.

A Geometry Nodes ennek köszönhetően procedurális modellező és objektum szétszóró rendszerből node-alapú effekt rendszerré vált.

Habár még hosszú az út addig, hogy pl a Houdini praktikus alternatívává váljon, a szimulációs node-ok már most is alkalmasak egy elfogadható számú effekthez.

A hivatalos demo fájlok lefedik a particle rendszereket, a geometria törést, a 2D effekteket és még a puding soft-body dinamikáját is, a felhasználói demok között pedig láthatunk sim-eket és procedurális animációkat.

A szimulációk cache és bake-elhetőek a Simulation Nodes Properties Editor tab-jával, bár a bake-elés még elég limitált. 

A Geometry Nodes teljesítménye is javult, a memóriahasználat „legalább 25%-kal” csökkent, és a sebesség „legalább 10-szeresére” nőtt a geometriatípusok közötti konvertálás során. 

Hardveresen gyorsított ray tracing AMD és Intel GPU-kon 

A másik kulcsfontosságú változtatás a hardveresen gyorsított ray tracing támogatása AMD és Intel GPU-kon Cycles-ben. 

Bár a Cycles már egy ideje támogatja a GPU renderelést AMD és Intel hardvereken, a kártyák ray tracing magjainak támogatásának hiánya miatt a teljesítmény lényegesebb alacsonyabb, mint az Nvidia GPU-kon.

A Cycles 2020 óta támogatja a hardveresen gyorsított ray tracing-et Nvidia GPU-kon az Nvidia OptiX API-ján keresztül.

Az AMD felhasználók számára a GPU ray tracing hivatalosan támogatott a Radeon RX 6000 és 7000 sorozatú kártyákon, valamint a Radeon Pro W6000 és Radeon Pro W7000 sorozatú workstation kártyákon az AMD HIP RT library-n keresztül.

Az AMD GPU-k támogatása hivatalosan még csak kísérleti fázisban van, egyedül Windowson érhető el, Linuxon nem.

Az Intel felhasználók számára a GPU ray tracing támogatott a data center GPU-kon és az új Arc workstation GPU-kon az Embree 4.1-en keresztül.

A Blender Foundation Intel Arc A770 GPU-val végzett tesztjei során a hardveres sugárkövetést engedélyezve 10-40%-kal javult a teljesítmény a szabványos Blender benchmark jeleneteken.

Gyorsabb jelenet betöltés és light tree build-elés Cycles-ben

Még ha nem is AMD vagy Intel GPU-t használunk, számos olyan teljesítményt érintő változás történt Cycles-ben, amelyek jelentősek a mindennapi munkában.

A nagy geometriák sokkal gyorsabban töltődnek be, a mesh-ek 4-6x, a point cloud-ok 9x, a loading curve-ök pedig 10x gyorsabban.

A Blender 3.5-ben bemutatott új light tree támogatja a multi threading-et és instancolást, és Apple M1 procin akár 11x gyorsabban build-el. 

A Cycles Metal backend-jét használó Mac-felhasználók emellett támogatást kapnak az OpenVDB adatstruktúra NanoVDB Nvidia egyszerűsített reprezentációjához, ami csökkenti a memóriahasználatot volume-ok renderelésekor.

A Cycles egyik fő újdonsága azonban el lett halasztva: az eredetileg a Blender 3.6-ra tervezett light linking-et elhalasztották a Blender 4.0 megjelenéséig. 

Gyorsabb, hatékonyabb UV packing

A Blender UV Packing motorját szintén átdolgozták, “drámaian javítva” a nagy mesh-ek teljesítményét. A kiadási jegyzékek szerint az UV map-ek extraktálása viewport rajzoláshoz akár 3x gyorsabb. 

A side-by side összehasonlítás alapján az UV packing hatékonysága szintén nőtt a Blender 3.5 és Blender 3.6 által generált alapértelmezett UV layout-ok között. 

Az újdonságok közé tartozik még az UV island-ekhez használt approximáció alakjának kiválasztása packing során, mostantól az Exact Shape, a Convex Hull és a Bounding Box opciók közül választhatunk. 

Lehetőség nyílt az UV seam-ek manuális elhelyezésére is gömb vagy hengeres projekció használatakor, a Select Similar operator pedig új Similar Winding és Similar object opciókat kapott. 

A komolyabb node-ok támogatása viewport compositor-ban

A Blender 3.5-ben bemutatott viewport compositor jelentősen kibővült. 

Kezdetben csak az olyan alap filter node-okat támogatta mint a blur és lens distortion, a 3.6-os frissítés azonban olyan 13 komolyabb node-t is támogat, mint a Denoise, Mask és Stabilize 2D. 

A viewport compositor multi-layer EXR támogatást kapott. 

Az Eevee real-time renderelő új Transparet render pass-el bővült, amely alpha blend-elt felületeket tartalmaz, így az átlátszó material-ok állíthatóak compositor-ban. 

A core toolset-eket érintő frissítések

A legtöbb core toolset szintén frissült. 

A digital sculpting tool legfőbb workflow fejlesztése, hogy a Transform, Trim, Project, Fairing és Filter operation-ök elérhetőek a header menüben, lehetővé téve a billentyűparancsok hozzárendelését. 

A rigging artist-ok is számos workflow fejlesztésnek örülhetnek, az új funkciókkal a csontok közötti kapcsolatokat meg tudjuk rajzolni a fejből vagy a parent bone tail-jéből. 

A child object-et ezentúl hozzá tudjuk a parent object koordináta space-jéhez igazítani, valamint a transzformációkat is tükrözhetjük a Global Transform > Copy funkció használatakor. 

Az animátorok által használt Graph Editor kapott egy Frame Channels operator-t hogy automatikusan nagyíthassuk a kiválasztott animációs channel-ek kitartását. 

Az új Gaussian Smooth operator smoot-olja a keyframe animációkat, valamint támogatja a modal operációkat és független a key density-től. 

A 2D animációs Grease Pencil toolset új weight painting tool-okkal bővült, beleértve a Blur-t, az Avarage-t és a Smeart-t, amint azt a fenti videó is mutatja. 

A pipeline integrációt érintő változások közé tartozik az új C++ PLY importer és exporter, 8-10x gyorsabbá téve a 3D scan adatok importálását PLY formátumban. 

Lehetőség van továbbá a point cloud-ok vertex színekkel történő importálására is. 

Az UI ÉS UX frissítések között megtalálható a Grease Pencil object-ek szűrésének lehetősége Outliner-ben, a tooltipp-ek Asset Browser-ben és a jobb 3D text selection. 

VDM brush-ok bake-eléséhez új add-on-okat kapunk, továbbá import/exportálhatjuk a fájlokat 3DS formátumban. 

Rendszerkövetelmények

A Blender 3.6 elérhető Windows 8.1+, macOS 10.15+ (macOS 11.0 Apple Silicon Mac gépeken) és glibc 2.28+ Linux rendszerekhez, beleértve az Ubuntu 18.10+ és RHEL 8.0+, valamint CentOS és Rocky Linux megfelelőit. Ingyenesen letölthető.

Tekintsd meg a Blender Foundation összefoglalóját a Blender 3.6 új funkcióiról.

Olvasd el a Blender 3.6 kiadási jegyzékeit.

Töltsd le a Blender 3.6-ot

MEGOSZTÁS:
Meshmag