A Blender 4.1 5 új kulcsfunkciója 

Ez a cikk eredetileg a CG Channel oldalon jelent meg. Ha érdekelnek a vizuális effektek, a játékfejlesztés és a számítógépes grafika, napi hírekért és inspirációért keresd fel a CG Channel oldalát.

A Blender Foundation kiadta a Blender 4.1-et, a nyílt forrású 3D szoftver legújabb verzióját VFX-es, animációs, játékfejlesztő és vizualizációs artist-ok számára.

A frissítés nem olyan jelentős mint tervezték, mivel az Eevee Next felújítását elhalasztották a Blender 4.2 megjelenéséig. 

Számos DCC standard szerint azonban még egy kisebb Blender frissítés is sok újdonságot tartalmaz, ezért kiválasztottuk az öt legjelentősebb változtatást, köztük a Geometry Nodes, a Cycles és a Sequencer videószerkesztő frissítéseit.

A cikk végén található egy rövid összefoglaló a felhasználói felület és a többi toolset újdonságairól is. 

Geometry Nodes: az új Bake node javítja az interaktivitást a komplex setup-okkal

A Geometry Nodes toolset-et érintő változások között az egyik legjelentősebb az új Bake node. 

Cache-li a Blender node grap egy szakaszának output-ját a disk-re, javítva a komplex setup-ok interaktivitását. 

Bár korábban is lehetett szimulációs zone-okban adatokat bake-lni, az új node a node graph minden részén elérhető teszi a funkciót. 

A bake-lt adatoktól függően külön Bake Animation és Bake Still mode-ok állnak rendelkezésre. 

Baking terén jelentős fejlesztések történtek, amelyek a szimulációs zone-okra is vonatkoznak: a folyamat ezentúl támogatja a volume-okat, megőrzi a material-okat és kisebb fájlokat generál.

Geometry Nodes: Auto Smooth behavior mesh formáláshoz

A Blender 4.1 másik fontos újdonsága, az, ahogyan a szoftver eldönti, hogy a mesh melyik részét jelenítse meg hard élként, és melyiket sima felületként. 

A régi Auto Smooth mesh property-t felváltotta a Geometry Nodes modifier. 

Könnyebb megérteni, ha látjuk is, a fenti videó világosan bemutatja a Blender 4.0 és 4.1 közötti különbségeket.

Az új workflow nem volt túl népszerű a felhasználók körében, amit ez a hosszú thread is tanúsít a Blender Artists fórumon.

A változás azonban összhangba hozza a Blendert a többi DCC-alkalmazással, és számos előnnyel jár, többek között a külön procedurális és destruktív workflow-k megnyitását.

 Ebben az összefoglalóban a CG Cookie részletesebben tárgyalja a problémát

Cycles: GPU denoising támogatás Open Image Denoise-ban

A Cycles produkciós rendermotort érintő legfőbb változtatás, hogy a render denoising ezentúl támogatott GPU-n az Open Image Denoise (OIDN) használatakor. 

Az Intel nyílt forrású denoising rendszere kezdetben CPU volt, a GPU denoising tavaly jelent meg az OIDN 2.0-ban

A Cycles OptiX GPU denoising-al ellentétben az OIDN hardver agnosztikus, támogatja az NVIDIA, Intel és Apple Silicon processzorokat, a Blender 4.2-ben pedig AMD támogatást kapott

Viszonylag régi hardvereken is elérhető: az NVIDIA 2016-ban kiadott GeForce GTX 16xx Series kártyái is támogatottak.

A teljesítménynövekedés meglehetősen jelentős, a Blender Junkshop tesztjelenetében több mint háromszor gyorsabb zajtalanítást végez egy M2 Ultra processzorral rendelkező Mac gépen, mint CPU-n.

A kiadási jegyzékek szerint az integráció “full quality” zajtalanítást tesz elérhetővé 3D viewport-ban interaktív frame rate-el. 

20x gyorsabb lett a Sequencer 

A Sequencer videószerkesztő számos Blender kiadásban kapott már jelentős frissítést. 

Ezúttal a hisztogramot, a hullámformát és a vektortávolságokat újratervezték, hogy egy pillantással is könnyen leolvashatóak legyenek, és javult a szűrés a videók méretezésekor vagy forgatásakor.

A legjelentősebb változás azonban vitathatatlanul egyszerűen az, hogy a Sequencer gyorsabb lett.

A mögöttes feladatok, például a képátalakítás, a frame-k olvasása és írása, valamint a színkezelés felgyorsult, és a felhasználói felület 3-4x gyorsabb.

A gyakori effektek is felgyorsultak: 1.5x Gaussian Blur, 6-10x Glow effects, és 20x Wipes.

Fájl importálás: 3D modellek importálása viewport-ba húzással

A Blender 4.1 a szoftvert más DCC-alkalmazásokkal is összhangba hozta azáltal, hogy lehetővé teszi a 3D asset-ek importálását egyszerűen az interfészre való áthúzással.

Az új File Handler API workflow 3D viewport-ban és Outliner-ben támogatott Alembic-, OBJ-, PLY-, STL- és USD-fájlok esetében, FBX-fájlok esetében azonban még nem.

Lehetőség nyílt Grease Pencil vonásokat és vector fájlokat is drag n drop-olni SVG formátumban. 

Ezenkívül a PLY lett a legújabb fájlformátum, amely új C++ exportőrt kapott, így a fájlexportálás akár 3-10-x gyorsabb, mint a régi Python exportőr esetén. 

Egyéb újítások: rövid összefoglaló

A felhasználói felület számos apró, de hasznos módosítást kapott, beleértve a placeholder szöveg hozzáadását az input fiel-dekhez, megjelenítve a kívánt adat típusát. 

A 3D modeling toolset-ben a görberajzolás sokat fejlődött, beleértve a NURBS-görbék közvetlen létrehozásának lehetőségét a Draw tool-al. 

A Geometry Nodes gyorsabb lett, különösen az Extrude Mesh, ami hatszor is gyorsabb lehet nagy mesh-ek esetén. 

Ami a riggelést illeti, a Blender 4.0-ban bevezetett csont kollekció rendszer immár hierachikus és önállóan is használható, megkönnyítve a munkát összetett projektek esetén. 

A Graph Editor új Bake Channels operator-t kapott F görbék bake-léséhez, ami nagyobb kontrollt biztosít, mint a régi workflow, lehetővé téve a bake-lt időtartomány, a bake-lési kulcsok közötti intervallum és az új kulcsok interpolációs módjának megadását. 

Az animált kamerákkal készített shot-okon dolgozó VFX artist-ok az aktív kamerához viszonyított motion path-eket készíthetnek. 

A Point and Spot lámpák új Soft Falloff opciót kaptak, Musgrave és a Noise Texture node-kat pedig egyetlen kombinált Noise Texture node-ba egyesítetták. 

A Blender 3.5-ben bemutatott új Viewport Compositor már támogatja a Blender összes compositing node-ját, valamint a dept pass-okat az Eevee és Workbencs renderelőkben. 

Végül pedig, a Python frissítésre került, így a legújabb CY2024 specifikációt használja a VFX Reference Platform-hoz.

Rendszerkövetelmények

A Blender 4.1 elérhető Windows 8.1+, macOS 10.15+ (macOS 11.0 Apple Silicon Mac gépeken) és glibc 2.28+ Linux rendszerekhez. Ingyenesen letölthető.

Tekintsd meg a Blender Foundation áttekintését a Blender 4.1 új funkcióiról

Olvasd el a Blender 4.1 kiadási jegyzékét

Töltsd le a Blender 4.1-et

MEGOSZTÁS:
Meshmag