A Blender Foundation közzétette a Blender 3-as szériájának ütemtervét

0

Ez a cikk eredetileg a CG Channel oldalon jelent meg. Ha érdekelnek a vizuális effektek, a játékfejlesztés és a számítógépes grafika, napi hírekért és inspirációért keresd fel a www.cgchannel.com-ot.

A Blender Foundation elnöke, Ton Roosendaal közzétette a nyílt forráskódú 3D szoftver következő kétéves frissítési ciklusának ütemtervét.

A 3-as széria az idén decemberben megjelenő Blender 3.0 verzióval indul, és várhatóan a 2023-ra tervezett Blender 3.7-el zárul. A cég jelentős frissítést ígért a sculpting és karakter riggin toolset-ekhez, valamint a Blender fizikájához.

A Blender továbbá teljesen át fog térni a Vulkan open standard-ra GPU számításhoz, mivel 2022 végére új Vulkan és Metal backend-ek váltják fel az OpenGL-t.

Blender 3.0: új asset manager, USD importer és Cycles X

A Blender Foundation 2020-ban bejelentette a 20 éve tartó Blender2.x kiadási ciklus befejezését, majd ezzel együtt a cég javaslatot tett egy új, kétéves frissítési ciklusra.

A Blender 3.0 kiadását eredetileg augusztusra tervezték, majd elhalasztották, így idén decemberben fog megjelenni. Jelenleg javában tart a fejlesztés, olyan funkciókat köszönthetünk majd, mint az új asset manager, az USD import, valamint az átdolgozott Cycles X produkciós render engine.

A Blender 3.1-3.7 céljait az ütemterv csak nagy vonalakban határozza meg, néhány kivételtől eltekintve nem rendel pontos verziószámot vagy megjelenési dátumot a változtatásokhoz.

Jelentős karakteranimációs és fizikai frissítések

A szoftver legtöbb része meglehetően stabil, de jelentős változásokat ígérnek számos kulcsfontosságú toolset-hez, beleértve a fizikát, a karakter riggelést, az animálást, valamint a sculpt-olását és textúrázást.

Ezek közül valószínűleg a fizika a legfejlettebb, a Blender Foundation javaslatot tett a Blender 2.92-ben bevezetett új geometry node kibővítésére, a projektet “everything nodes”-nek nevezték el.

A kezdeti célok a node-alapú architektúra kiterjesztése, valamint egy új hajszimulációs rendszer.

Az olyan fizikai rendszerek, mint a rigid body-khoz használt Bullet physics és a fluid szimulációkhoz, soft body-koz és ruhákhoz használt Mantaflow maradnak, de a felhasználók új OpenVDB modifier-t kapnak a volume-okhoz.

A Covid-19 miatt elhalasztott, és az Amazon Web Services által finanszírozott “Animation 2020” projekt a karakter riggelést és animálást érinti, a változások pedig meglehetően megalapozottak.

Az ütemtervben szereplő kulcsszavak között megtaláljuk a “node-alapú, layer-ezés, debugging tool-ok, sebesség crowd, mocap támogatás és automatizált izom és fizikai rendszer” kifejezéseket.

Clay brush-ok használat közben. A hibrid 3D sculpting és painting workflow a Blender 3.x kiadási ciklus egyik legfontosabb újdonsága.

Hibrid 3D sculpting és painting rendszer

A többi újdonság, pontosabban a hibrid 3D sculpting és painting workflow kevésbé kidolgozott.

A rendszert a hagyományos (triangle offset) sculpting és a shader alapú textúra displacement kombinálásaként írják le.

A Blender procedurális texturázó rendszerét érintő változások a cég szerint még nem tekinthetőek befejezettnek, az ütemtervben olvasottak szerint a toolset “sürgős” frissítést igényel.

A Vulkan-ra és a Metalra való átállás 2022 végére esedékes

Másik kulcsfontosságú cél a Vulkan open standard-ra történő átállás viewport megjelenítéshez.

A Vulkan és az Apple Metal API új GPU backend-jei – utóbbit maga az Apple hozta létre – már fejlesztés alatt állnak, a cégnél azon vannak, hogy „2022 végére” leváltsák a régi OpenGL backend-et. A változás kikövezi az utat a Vulkan GPU ray tracing-nek az Eevee real-time renderelőben.

Az ütemterv említést tesz egy real-time compositing rendszerről is, mely be fogja hozni a compositing node-kat a 3D viewportba.

Új rendszerek egyedi Blender verziók létrehozásához és integrált online szolgáltatások biztosításához

A Blender Application Template rendszer alternatív UI layout-ot és keymap-ek segítségével lehetővé teszi a scripter-ek számára az egyedi Blender verziók létrehozását.

A rendszer bétaverziója a Blender 3.1-ben várható jövő tavasszal.

Hamarosan elkezdik a munkát a Meta-n is, az új modul célja, hogy lehetővé tegye a Blender számára az internethez való csatlakozást olyan funkciók érdekében, mint például a frissítési értesítések, az asset könyvtárak elérése vagy a kollaborációs felületek.

A meta.blender.org nevű webhelyen keresztül nyújtott szolgáltatások ingyenesek lesznek, a bejelentkezéshez csupán egy felhasználói fiókra lesz szükség. A lehetséges kereskedelmi add on-okat független szállítók fogják biztosítani.

Pipeline integráció és kompatibilitást érintő változások

A pipeline integrációt érintő változások közé tartozik a Universal Scene Description framework jobb integrálása, valamint a Blender 3.0-val megjelenő új USD importer.

Az egyre jelentősebb MaterialX material standard támogatása a “megvitandó listán” szerepel.

Az ütemterv alapján a cél az, hogy az új funkciók kompatibilisek legyenek a 2.8-as kiadással, de néhány “kompatibilitási problémát okozó változás az API-ban elkerülhetetlen, melyek közül a legnagyobb a Blender régi OpenGL wrapper-ének felváltása lesz az új GPU modullal.”

Ár és megjelenési dátum

A Blender 3.0 stabil nyilvános kiadása 2021 decemberében várható. A jelenlegi stabil kiadás, a Blender 2.93 Windows 8.1+, macOS 10.13+ és Linux rendszerekhez érhető el és ingyenesen letölthető.

Tekintsd meg a Blender 3.x ütemtervét a Blender Developers blogon

További információ a Blender 3.0 új funkcióiról az online kiadási jegyzékben
(Szerkesztés alatt)

Share.

About Author

Leave A Reply