Ismerd meg a Blender 2.92 10 új kulcsfunkcióját!

0

Ez a cikk eredetileg a CG Channel oldalon jelent meg. Ha érdekelnek a vizuális effektek, a játékfejlesztés és a számítógépes grafika, napi hírekért és inspirációért keresd fel a www.cgchannel.com-ot.

A Blender Foundation kiadta a nyílt forráskódú 3D szoftver legújabb frissítését, a Blender 2.92-t.

A régóta várt Everything Nodes projekt egy “Houdini-szerű” procedural workflow-t vezet be a Blenderbe.

A verzió funkciók széles körével bővült, kezdve a scene layout-tól a scultping tool-okig, de a folyadékszimuláció, a renderelés, a compositing és a kamera tracking is sokat fejlődött.

Annak érdekében, hogy megkíméljük olvasóinkat a hosszú kiadási jegyzék elolvasásától, összeszedtük a Blender 10 legfontosabb toolset-jét.

A Blender 2.92 geometry node-k bemutatása. Rögzítette: Rob Dickinson VFX artist, más néven DECODED. Az Everything Nodes projekt geometriák szerkesztéséhez és szétszórásához biztosít tool-okat.

1. Everything Nodes: új object scattering eszközkészlet jelenetek layout-jához

A Blender 2.92 legjelentősebb új eszközkészlete kétségtelenül a Geometry Nodes rendszer.

Ez egy ízelítő a régóta várt Everything Nodes projektnek, melynek célja egy Houdini-szerű, node alapú procedural workflow bevezetése a Blenderbe.

A végső cél az, hogy a node-k összekötésével szinte bármit létrehozhassunk Blender-ben, beleértve az animációkat, a szimulációkat, valamint a particle rendszereket.

A lehetőségek jelenleg még meglehetősen korlátozottak, a cél elsőként csak az volt, hogy a jelenet elrendezése során szét tudjuk szórni az objektumokat, például sziklákat vagy növényeket.

A gyakorlatban ez ennél valamivel többet jelent: a szétszórás és az instancálás mellett a toolset 39 új node-ja lefekteti a procedural modellezési rendszer alapjait.

Ezek közé tartoznak az alap utility node-k az objektum attribútumainak lekérdezéséhez és módosításához, az objektumok csoportosítása és kibontása, továbbá a Boolean műveletek átalakítása, felosztása és végrehajtása a geometrián.

A fenti videó bemutatja a fa kérgén növekvő gomba animációjának létrehozásához használt eszközkészletet, valamint a már elérhető effekteket is.

2. Sculpting: a mesh fairing artefacts nélkül törli a felszíni tulajdonságokat

A sculpting tool-ok fejlesztése a korábbi kiadásokban is lényeges pont volt, ez alól a 2.92 sem kivétel.

Az egyik legszembetűnőbb új funkció a Mesh Fairing, amely lehetővé teszi a mesh extrém smooth-olását artifaktok nélkül, amik a felületeken képződnének.

A fenti videóban látható ahogyan eltávolítják Suzanne modelljének arcrészeit, egyenletes felületet kapva végeredményül.

A művelet nem befolyásolja a mesh topológiáját, így akár Shapke key-ek létrehozására is használható animációhoz.

3. Sculpting: új geometria grabbing, deforming és smearing tool-ok

Mivel sok érdekes új tool-al bővült a Blender 2.92 sculpting toolset-je, ezért két külön pontban is foglalkozunk vele.

A Grab tool kapott egy új silhouette opciót, ami kimaszkolja a vertexeket attól függően, hogy milyen távol vannak a megfogás pontjától, illetve felület normáljainak irányától.

Vékony tárgyakon (pl ujjakon) használva lehetővé teszi a geometria egyik oldali pull-out-ját, miközben az ellenkező oldal változatlan marad.

A Snake Hook brush elastic deformation támogatást kapott, lehetővé téve a mesh szélsőségesebb alakzatokba való húzását.

További újdonság a Displacement Smear brush, ezzel az eszközzel el tudjuk kenni a displacement részeket a mesh felületén, pont úgy, mint amikor a színeket kenjük el festésnél.

4. Modellezés: scene layout block out az Add Object tool segítségével

A Blender 2.92 hard surface modelling eszközkészletének újdonsága az ‘Add Object’ tool.

Segítségével a felhasználók egyszerű geometriai primitíveket – kockákat, kockákat, hengereket, kúpokat és gömböket – helyezhetnek el a jelenetben olyan módon, hogy kijelölik a felület egy adott részét, majd ráhúzzák az aktuális objektumot a helyes irányba állítva.

Bár ez technikailag nem bonyolult, de intuitív, mindössze két kattintásos munkafolyamat, továbbá hasznos previz eszköz, mely könnyedén lehetővé teszi egy alacsony felbontású pálya vagy helyszín block out-olását jelenetek számára, egyszerű proxy geometriákat használva.

Régi: FLIP szimuláció Mantalflow-ban
Új: APIC szimuláció Mantalflow-bam

5. Fluid-ok: Az APIC-szimuláció stabilabb folyadékszimulációkat generál

A 2.92-es verzió előtt a Blender a FLIP (Fluid Implicit Particle) folyadékszimulációs módszert használta.

A FLIP solver-eket széles körben használják más DCC alkalmazásokban is, jól alkalmazhatók olyan nagyméretű szimulációkhoz, mint a folyók és óceánok, továbbá képes realisztikus habot generálni a folyadékok felszínén.

Kisebb szimulációk esetében – mint például a bor pohárba töltésekor – kevésbé természetes végeredményt eredményez.

Ezen dilemmák miatt két szimulációs módszert közül választhatunk: az egyik a hagyományos FLIP szimuláció, (kék színnel látható a fenti videóban) a másik pedig az újabb APIC (Affine Particle-In-Cell) módszer (narancssárga).

A stabilabb, kevésbé zajos eredmények mellett az APIC jobb folyadék-térfogat megőrzést ígér mint a FLIP sim.

Mivel a két módszer ugyanazokkal a control paraméterekkel rendelkezik, könnyű váltani közöttük, attól függően, hogy az adott shot-hoz melyik felel meg jobban.

Az APIC pasztákhoz és más viszkózus folyadékokhoz ajánlott, melyeket szintén frissítettek.

A megvalósítás erre a 2008-as cikkre épül, melynek társszerzője Robert Bridson, a Maya Bifrost folyadékszimulációs eszközkészletének későbbi fejlesztője.

6. Cycles: GPU gyorsított renderelés az Intel Iris Xe kártyákon

A Blender fő produkciós renderelője az OpenCL-en keresztül egy ideje támogatja a GPU által gyorsított renderelést az AMD és az Nvidia kártyákon, de a 2.92-es frissítés kibővíti a támogatást az Intel Iris Xe hardverekre is.

Ezentúl integrált grafikus vezérlőn keresztül is renderelhetünk, ugyanis az Intel új Iris Xe Max processzora már rendelkezik diszkrét GPU-val.

Tudomásunk szerint a Blender az első DCC alkalmazás, amely bejelentette támogatásukat.

A kiadási jegyzékben nem találtunk adatokat a teljesítményről, és jelenleg nincsenek benchmark adatok sem a Xe Max kártyákról, nagy csodát azonban nem várunk, mivel az eddigi review-k alapján nem számíthatunk nagy sebességre.

A legtöbb artist számára valószínűleg fontosabb infó, hogy a frissítéssel a hagyományos grafikus hardverek teljesítményei is javultak.

Az Nvidia-s felhasználók mostantól GPU-n és CPU-n is képesek egyszerre renderelni az OptiX háttérprogramon keresztül.

A volumetrix renderelés támogatja a NanoVDB-t is, ez kissé növeli a renderidőt, ám jelentősen javítja a memóriahasználatot.

7. Eevee: az AOV-k és a Cryptomatte támogatás

A Blender új, real-time rendermotorja hatalmas lépést tesz a funkcióparitás felé a Cycles-szel, két olyan funkcióval is bővült, melyeket széles körben használnak visual effects és feature animációs folyamatokban.

Az Eevee az Arbitrary Output Variables (AOVs) mellett mostantól támogatja a a Cryptomatte-t, az automatikus ID matte generáló rendszert, lehetővé téve az egyedi render pass-ok beállítását.

A beállítások végrehajtása megoszlik az Eevee és a Cycles renderer között, könnyebbé téve ezáltal a jelenetek előnézet-generálását Eevee-ben, majd a végleges render létrehozását Cycles-ben.

8. Compositing: új Exposure node

Hamarosan kijön az első frissítése a Blender integrált compositor-jának, beleértve egy külön új node-t a képek expozíciójának beállításához, melyet a fenti videó is bemutat.

A további javítások között szerepel a greenscreen Keying Node frissítése, ami mostmár megfelelően előkészíti a végeredményt.

9. Kamera tracking: akár 25x gyorsabban

A visual effects artist-ok is örülhetnek, a Blender kamera tracking toolset-je ezentúl gyorsabb és stabilabb, főleg amikor egészen nagy mennyiségű markert kell követni.

A kiadási jegyzékben 24-szeres sebességnövekedést rögzítettek, miközben 443 trackert követ 250 framen keresztül.

A fenti videó összehasonlítja az új verziót a Blender 2.91-gyel, mely kisebb mértékű – de szintén lenyűgöző – 8-szoros sebességnövekedést mutat, kisebb mennyiségű marker követése közben 100 framen keresztül.

10. Grease Pencil: szerkeszd az ecsetvonásokat a Bézier curve-ök segítségével

Az animációs eszközkészlet egy olyan workflow-t segítő tool-al bővült, mely lehetővé teszi az ecsetvonások szerkesztését a Bézier curve vezérlők segítségével.

Említésre méltó továbbá az új opció, amivel lehetőségünk nyílik nem csak egy darab, hanem egy komplett képszekvencia trace-elésére, illetve az eredmény Grease Pencil stroke-ba történő konvertálására is.

Ezzel az új interpolációs módszerrel pedig jobb eredményeket kaphatunk, amikor frame-ek között interpolálunk különböző méretű stroke-okkal, illetve hatékonyabbá tette a Join operator használatát is.

Több is van…

Ebben a cikkben csak néhány funkciót érintettünk, a teljes listához kattints a lenti linkek valamelyikére.

Az animációs és rigging tool-ok is sokat fejlődtek, beleértve azt a lehetőséget, amikor különböző space-eket akarunk használni rigging constrainek beállításánál, illetve néhány artifaktot bone scale-ezésnél is.

A Library Overrides rendszert az eszközök gyártási folyamatokban történő hivatkozására használják, kezdeti támogatást kapott a szimulációs gyorsítótárakhoz.

Megjelenés és rendszerkövetelmények

A Blender 2.92 elérhető Windows 7+, macOS 10.13+ és Linux rendszerek és ingyenesen letölthető.

A Blender Foundation áttekintése a Blender 2.92 új funkcióiról.

Olvasd el a Blender 2.92 kiadási jegyzékét!

Töltsd le Blender 2.92-t!

Share.

About Author

szadani

Leave A Reply