Tájfotós tuning Canon masinákhoz

1

Ígértem nektek egy beszámolót még az umbriai fotótúráról írt anyagban az 5Dmk2-őm asztrós átalakításáról. Volt egy kis időm, összeszedtem a tapasztalataimat és most itt van. De mielőtt rátérnék a tapasztalatokra, előbb a motivációmról irok.

Egyik legkedvesebb fotós műfajom a tájképezés, a fotó elkészítése során mindig a részletek maximális reprodukálására törekszem, így hamar tisztában lettem azokkal a nehézségekkel, melyeket a kezemben lévő technika támaszt az előbbi célom elérése elé.

A DSLR gyártók notóriusan ragaszkodnak még felsőkategóriás gépeiknél is a lowpass, élsimító vagy más néven anti-alias (AA) vagy anizotróp szűrő használatához. Ez a szűrő biztosítja, hogy minden esetben további feldolgozást nem igénylő végtermék is ki tudjon jönni a masinából mondjuk jpg kép formájában. Élsimítás hiányában előfordulhat, hogy nagyfrekvenciás mintázatok rögzítésekor moire jelenség alakul ki, ami nem tesz jót a képnek, utólagosan eltávolítani pedig csak nehézkesen, egyes esetekben egyáltalán nem lehet. Ezért a végtermék lehetőségéért nagy árat kell fizetni. A szűrő nevéhez méltóan elsimítja az éleket, szétkeni az élkontrasztot, így a képek jelentősen lágyulnak.

Amikor megjelent a Nikon D800 E-jelű, élsimító szűrő nélküli (valójában itt nem is pontosan erről van szó) változata, rögtön arra gondoltam, hogy ez igen, végre egy DSLR gyártó, amelyik fel meri rúgni a hagyományokat. A 36 megapixel kevéssé érdekelt, de azonnal iriggyé váltam azokra a még nem is látott részletekre, melyeket egy élsimító szűrő nélküli képérzékelő rögzíteni tud.

Én viszont Canonos vagyok, sokáig azt gondoltam, hogy nincs mit tenni, ezzel kell beérni, de néhány hónappal ezelőtt csillagfotózással is foglalkozó barátom felhívta a figyelmemet egy német manufaktúrára a Baader Planetariumra. Ez a cég amellett, hogy a csillagászathoz, bolygó és mélyűr fotózáshoz kínál amatőr és professzinális kellékeket, Canon gépek asztro átalakításával is foglalkozik. Az átalakítás során kiveszik az élsimító szűrő/fényszűrő egységet és egy élsimítás nélkülivel helyettesítik.

Baaderék 1000D-1100D, 300D-600D, 10D-60D, 6D, 7D, 5D-5Dmk2 masinák tuningolását vállalják, így jó alapot szolgált ennek a speciális átalakításnak a már 6 éves 5D mark II-es gépvázam.

Tapasztalatok

Az átalakításhoz Németországba kellett kiküldeni a masinát, oda-vissza postázással, munkadíjjal 350 euró volt a nagyságrendi ára. Baaderék gyorsan, a vállalt 2 hetes határidő előtt visszaküldték a kész gépet.

Az első tapasztalatokat legjobban ez a ColorCheckeres összehasonlítás fejezi ki:

  • Before-Baader CholorChecker
    After-Baader CholorChecker
    Before Baader CholorChecker After
Kis technika (ugord át nyugodtan): mi történt az átalakítás hatására?

Mivel ez egy asztro átalakítás, a gépváznak nem csak az élsimítása szűnt meg, hanem megváltozott a rögzíthető fényspektrum is, de nem csak az infravörös tartományban javult, hanem a láthatóban is. Mégpedig nem is keveset, mert a nyereség itt is meghaladja a 20%-ot! Ez fokozatosan növekedve, a zöldtől a vörösig tartó színekre van hatással (ezért vöröses a checker), mégpedig oly módon, hogy láthatóan több részletet rögzít itt a kamera.

Az asztrósoknak sokat számít a még látható 656nm-es sugárzás, itt majdnem 400%-os a nyereség. A fénynyereség másik része a már nem látható 1100-1500nm-es sávba esik. Ez a szűrő, ezt a infravörös fényt is beengedi. A lenti ábrán a két szűrő transzmissziós karakterisztikáját látjátok. Érdekes, hogy az eredeti szűrő is “szivárog” az 1200nm körüli infravörösben.

A fehéregyensúly

Látható, hogy a beépített fehéregyensúly program (a gépben és a raw feldolgozókban is) nem tud mit kezdeni a vörös tartományban jelentkező nyereséggel, ezért profilírozás nélkül minden kép erős vörös felütéssel jelenik meg. Tehát hagyományos fotózás esetén a gépváz profilírozása elkerülhetetlen (amúgy is az).

Ahhoz, hogy a terepen is azt lássuk a gép kijelzőjén, a nagy vörös maszat helyett, ami a valóság, egy szürkekártyás custom wb beállítást is meg kell tenni. Ez a beállítás sokáig használható, nem kell újat lőni minden szituációban.

  • Before-Tájfotó
    After-Tájfotó
    Before Tájfotó After
A részletek

Egész egyszerűen elképesztő, gyakorlatilag középformátumú minőség! Hihetetlenül éles, részletgazdag képek esnek ki a gépből. Érdekes, hogy a zöldben csak 5% körüli a nyereség, de már ez is döbbenetesen látszódik. Az 5Dmk2 amúgy döglött vörösei pedig életre keltek, tele lettek dinamikával és részletekkel. Alig várom már az októberi Momiji fotótúránkat, ahol az őszi Japán gazdag vörös és narancs árnyalatai lesznek a környezet.

A zaj

Azzal, hogy határozottabbak lettek a részletek javult a rendszer jel/zaj aránya, kevésbé tűnik zajosnak ugyanaz a felvétel. Ráadásul a kép kevesebb élesítést igényel, amitől a zaj is kevésbé válik láthatóvá.

Képfeldolgozás

A nem túl szofisztikált rawfeldolgozóknál (DPP, Lightroom) előfordulhat erős moire hatás, ahogy a lentebbi képen látható, de nem túl gyakran tapasztaltam. A cikk alján találtok egy roppant idegesítő animációt arról, hogy mi is az a moire.

moire

Az előbbi programok eddig is elbuktak az “átlók próbáján”, de a baader-es képeknél érthetően gyakoribb, hogy a 45 fok közeli átlók felpixelesednek. Erre a problémára a Capture One jó választ ad, ráádaásul az alkalmazható custom profilok miatt is indokolt ennek a használata.

Ide tartozik az örök szenzorpiszok is. Az átalakítás során nem tudják garantálni, hogy nem kerül eltávolíthatatlan porszem az érzékelő és az új filter közé. Én hárommal gazdagodtam. Úgy érzem, ez menedzselhető.

Élőlények

No, ez mókás. Mivel az átalakítás után az infravörös tartományba is jócskán belát a gépünk, a meleget sugárzó tárgyak (pl.: mi) vörösesebb árnyalatban jelennek meg, mint a környezet (mert az infravörös sugárzást érezzük melegnek), különösen beltérben. Tehát ez nem egy tipikus rendezvényfotós kellék.

Autofókusz

Nem kell lemondani róla, az egyszerű átalakításokkal szemben itt megmarad.

Konklúzió

Kis gyakorlattal, kellő odafigyeléssel jelentősen jobb minőségű képek készíthetők. Nekem bevált, nagyon élvezem az eddig nem látott részleteket.

Share.

About Author

Bakos Gábor

Qualified Wildlife Photographer (QEP), EFIAP, Color Evangelist. Felfedezés, utazás, kaland és természet: gyermekkorom óta részei az életemnek. Legkedvesebb fotótémain az absztrakt tájak, madarak és az emberek. Az elmúlt években többször szerveztem eltűnő kultúrákat megörökítő expedíciót. Így kerültem Honduras esőerdőibe a tawahka indiánok közé, Guatemalába, Nicaraguába és Panama rosszhírű Darienjébe a wounaan és embera törzsekhez. A Nemzetközi Fotóművészeti Szövetség (FIAP) EFIAP fotóművészeti diplomát adományozott a fotóművészeti kiállításokon elért eredményeim elismeréseként. Tagja vagyok az Amerikai Fotográfusok Szövetségének (PSA) a Magyar Természetfotósok Szövetségének (naturArt), a Német Természetfotósok Szövetségének (GDT) és a világ legelismertebb fotósait tömörítő X-Rite Coloratti csapatának. Ebben a blogban gondolataimat, érzéseimet, kalandjaimat szeretném megosztani veletek. Bemutatni egy szeletét a munkámnak és az életemnek. Írni fogok utazásokról, túrákról és technikai dolgokról. Remélem érdekesnek és hasznosnak találjátok.

1 hozzászólás

  1. Pingback: Terepen tesztelve: Canon EOS 5DS R - Meshmag

Leave A Reply