Akademia Music Awards – Interjú Vári Róberttel

0

A Digic Pictures Setup TD-je, a Mesharray vezető Maya oktatója, szabadidejében zeneszerző. Vári Róberttel beszélgettünk az Akademia Music Awards-on szerzett elismerésével kapcsolatban.

Milyen stílusú zenét kedvelsz?

Hangulatomtól függ, hogy mit hallgatok. A zenei ízlésem nincs korlátozva csak egy stílusra. A klasszikus szimfonikus zenéktől a rock-on át egészen a house/R&B stílusokig. Jöhet minden, aminek jó hangzása van és hallom, hogy van benne valami új és nem a szokásos copy/paste tömegcikk, ami mostanában a klubbok zenei világát uralja.

Hangszeres zenével is ismerkedtél?

Ez egy régi történet. Gyerekként zenész családban nőttem fel. Nagyapám hegedült, apám tangóharmonikán játszott. A dédnagyapám pedig nemcsak játszott a hangszeren, hanem cimbalmokat készített és javította őket.
Elkerülhetetlen volt, hogy rám is ragadjon valami ebből az örökségből.
Sosem tanultam zenét. A kottát ma sem ismerem. Eljátszottam bármit zongorán vagy az apám tangóharmonikáján, ami megtetszett. Szerettem játszani a kedvenc zenéimet és a gyakorlással jött a rutin is. Akkoriban persze nem vonták el a figyelmem a számítógépek és az internet, így szabadidőm nagy részét azzal töltöttem, hogy gyakoroltam. Mai napig megvan a fotó, ahol egy zenekarban billentyűzök 6 évesen.

Mi fogott meg az instrumentális zenében?

Az érzés, amit közvetít számomra felülmúlhatatlan. Korábban említettem, hogy nem válogatok a stílusok között, de ha igazán érezni akarom a zene hatását, akkor filmzenéket vagy klasszikusokat veszek elő. A zenekar hangzása és ereje egyszerűen utánozhatatlan.
Ez a műfaj egyedülálló abban, ahogyan érzelmeket tud leképezni a legtisztább módon. Legyen szó izgatottságról, melankóliáról vagy félelemről, ebben a műfajban mindennek van hangja és megszólalhat akár egyetlen művön belül is.
Szerintem nagyszerű, hogy ez a műfaj nemcsak hogy túlélte az elmúlt évszázadokat, hanem a film és játékiparnak köszönhetően virágzik.

Mikor kezdtél foglalkozni a zeneszerzéssel?

Az egész azzal kezdődött, hogy megvettem az első PC-met úgy ’92 környékén. Előtte, amíg hangszeren játszottam nem volt lehetőségem egymagam felvenni egy egész számot. Maximum eljátszottam a kedvenceimet magamnak vagy a barátaimnak, de nem volt megfelelő felszerelésem a felvételekhez. Akkoriban már elérhetőek voltak a különféle PC-s zeneszerző szoftverek mint pl. egykori kedvencem a FastTracker.
Elkezdtem bütykölni benne és rájöttem, hogy sokkal több lehetőségem van így. Egyszerre több hangszert is használhattam és a komponálás is sokkal egyszerűbb lett. Megnyíltak a kapuk egy új világ felé.
Persze az akkor elérhető virtuális hangszerek főleg az elektronikus zenei műfajra koncentráltak, de ez nem szegte kedvem a kísérletezésben. Szabadidőmben összeraktam egy albumra való gyűjteményt, amit a barátaim szívesen kértek kölcsön, hogy az autójukban vagy otthon meghallgathassák.
Soundcloud vagy Facebook hiányában nem volt más lehetőség a bemutatkozásra. Talán csak az ismeretségem hiányzott hozzá.

Végeztél valamilyen zenei képzést?

Ahogy azt korábban is említettem, nem jártam zeneiskolába. Magántanárom sem volt. Mindent hallás után játszottam el. Akkoriban sajnos a családom sem engedhette meg magának a zenei képzésem. Mostanában foglalkoztat a gondolat, hogy magánórákat vegyek egy zongoratanártól hiszen érzem, hogy sokat lendítene a folyékony zongoratudás a komponálásban.

interju_ill_2

Mi dönti el, hogy milyen témájú lesz a következő alkotásod?

Ez nehéz kérdés. Magam is próbáltam rájönni, mi adja olykor az ihletet a következő zenéhez. Ez mindig a pillanatnyi hangulattól, a környezeti hatásoktól függ. Lehet, hogy láttam egy jó filmet előző este és eszembe jutott egy új hang. Éppen sétálok és fütyörészve jön egy új dallam. Ilyenkor egyébként előkapom a telefont és rögzítem, hogy később is meglegyen. Sosem lehet tudni.

Hogyan építed fel a számokat?

Ha megvan a vezető dallam – ami sokszor egy sebtében felvett fütty – akkor keresek hozzá egy hangszert. Ez nálam gyakran egy zongora, de olykor egy hegedűt is kipróbálok. Ha feljátszottam a dallamot, akkor újabb hangszer keresés a megfelelő kísérethez. Jöhetnek a mélyebb, teltebb hangzású hangszerek. Eleinte sokszor csak a végleges mű legfontosabb részével (Verse, Chorus) foglalkozom. Amíg ez a rész nincs kidolgozva és nem vagyok elégedett, a többi részt nem írom hozzá. Ha viszont elkészült, jöhet az intro, bridge, pre-verse, break és outro részek. Ezek legalább olyan nehezek, mint a fő téma megírása. Gyakran napokig, akár hetekig ülök ezeken a részeken.

Mit árul el rólad a zenéd, mit szeretnél megmutatni vele?

Szerintem a zene az egyéniségemről szól. Minden alkotás magába zárja azt a hangulatot, amit a zene elkészítése alatt éreztem. Az, hogy egyszerre több stílussal is foglalkozom pedig megmutatja, milyen sokoldalú személyiség vagyok valójában.

Mi inspirál?

Azt hiszem a filmek és játékok inspirálnak igazán. Célom is az, hogy ezen a területen írjak zenéket kisebb játékfejlesztő cégeknek, esetleg független filmeknek. Ha nem jön az ihlet, akkor gyakran veszem elő filmek és játékok zenéit, melyek egy szép kis playlist-ben vannak lementve nekem. Általában néhány szám meghallgatása után már nyúlok is a billentyűzet felé.

Vannak példaképeid?

Sorolhatnám az ismertebb zeneszerzőket itt, mint Hans Zimmer, Jerry Goldsmith, Howard Shore. Mind példaképem, hiszen azon a területen dolgoznak és alkotnak, amit én nagyra becsülök. Számomra a film zenéi ugyanolyan fontosak, mint a színészek és a történet. Nem véletlenül díjazzák az Oscar-on külön kategóriában.

interju_ill_1

Rise Of The Drones: mit mondanál el róla szívesen?

Ezt a művemet az Oblivion című film ihlette. Szerettem volna egy igazán dinamikus, erőteljes hangzású zenét alkotni. Olyat, amilyet én is szívesen hallgatnék egy lendületes Sci-Fi után a credits alatt. Érdekesség, hogy a mű gyakorlatilag egy este alatt készült el. Ez van, ha elkap az ihlet.

Milyen számítógéppel illetve szoftverrel dolgozol?

Egyelőre egy középkategóriás laptopon dolgozom, amit kibővítettem egy SSD meghajtóval a gyors betöltés miatt. A zenéim hangszerei több száz giga helyet foglalnak el és nagyon fontos a gyors beolvasás, mikor megnyitom a fájl-okat, hogy folytassam a munkát. Ha hosszú percekig várakoznék ilyenkor, az igencsak elvenné a kedvem a folytatástól.
A szoftver hosszas válogatás után az Ableton Live lett. Nagyon kellemes, megbízható DAW (Digital Audio Workstation). Önmagában persze ez kevés. Sikerült beszereznem hozzá néhány igen komoly hangszercsomagot, mint pl az Omnisphere illetve a Spitfire Audio nagyzenekari válogatásait. Így több tízezer különféle hangszerből válogathatok, miközben dolgozom. Ez a mennyiség persze olykor nemcsak áldás, hanem átok is.

Házi stúdiód is van?

Sajnos még nincs, de dolgozom az ügyön. Szépen lassan meglesznek a szükséges eszközök mind hangszerek, mind technika formájában. Elképzelem, hogy amikor idős leszek lesz egy saját, profin felépített kis stúdióm, ahol kedvemre bütykölhetek majd. Most efelé haladok apró léptekkel.

Milyen kategóriában indultál az Akademia Music Awards-on?

A beküldésnél ebből problémám volt. Nem tudtam igazán behatárolni a stílust. Olyan kategóriát pedig nem találtam, hogy film score. Így maradt az ambient/electronica. Szívesen meghallgattam volna a többi pályázót is ebben a kategóriában, de sajnos nem tették közzé a beérkezett műveket.

Az elismerésen kívül mit nyújt egy ilyen akadémiai díj, bemutatkozási/tanulási lehetőségek?

Azonkívül, hogy nyertem és ennek köszönhetően rengetegen figyeltek fel a munkáimra, az Akademia egy kiadó is. Felkínáltak nekem egy egy éves együttműködést, ami magában foglalja az első albumom elkészítését, kiadását, rádiókhoz bejutást és videóklippeket.

Rendszeresen küldesz zenei anyagokat versenyekre?

Hogy őszinte legyek, ez volt az első próbálkozásom. Korábban is kerestem lehetőségeket, ahol kiléphetek az emberek elé, de néhány hónapja teljesen véletlenül bukkantam rá az Akademia-ra. Megtudtam, hogy minden hónapban válogatnak. Nem is kellett több. Azonnal kitöltöttem a regisztrációs lapot és beküldtem az egyik, szerintem legjobban sikerült darabomat. Meg is lett az eredménye.

Terveid is vannak a jövőben a zeneszerzéssel (filmek, intro-k, video clip)?

Ezek egyelőre csak álmok. Szeretnék teljesen a zenére koncentrálni. Saját kis stúdióval és rengeteg szabadidővel, hogy ne zavarjon semmi az alkotásban. Ehhez persze sokat kell még tennem és bizonyítanom kell azt, hogy amit csinálok azt szeretik az emberek és van rá igény. Nem lesz könnyű, de már most élvezem minden percét. Nem ijedek meg a kihívásoktól.

Segítsünk azoknak akik még csak most indulnak el ezen az úton, amin te jársz. Ha a szakmai részét szeretnék megtanulni, itthon milyen képzési lehetőségek vannak?

Ma már online is elérhető az a tudás, amit korábban csak iskolákban lehetett megszerezni. Ha valaki fogékony az autodidakta tanulásra, akkor mindenképp válasszon valamilyen online képzést. Rengeteg lehetőség közül válogathat és a kurzusokat kényelmesen, otthonról is el lehet végezni. Akár saját időbeosztással.
Már hazánkban is elérhető több helyen is a zeneszerzéshez szükséges tudás. Az online kurzusok mellett fontos a személyes kapcsolatok kialakítása is. Egy iskola legnagyobb előnye épp ebben rejlik. Nemcsak az oktatóval tudsz kommunikálni ha problémád van, de a hallgatók között is megismerhetsz érdekes embereket.

Hallgasd meg a Soundcloud-on a díjnyertes számot!

Share.

About Author

Roósz Anita

2007-ben végeztem újságíróként. A következő éveket tanulással töltöttem, multimédia-fejlesztő lettem, majd a Mesharray 3ds Max Mesterkurzust is elvégeztem. Az elmúlt négy évben 3d grafikusként digitális tananyagfejlesztéssel foglalkoztam. Fő területem a Unity 3d-s animációk és a hangszerkesztés volt. Az újságírás sokáig csak hobbiként volt jelen az életemben. Leginkább zenei témájú cikkeket írtam, interjúkat és promóciós anyagokat készítettem zenekaroknak. Érdekelnek a hardver és szoftver újítások, a legújabb technológiák, és minden ami animáció, ill. vfx. Szabadidőmben amatőr fotósként tevékenykedek.

Leave A Reply